JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Szczelina sprzęgła sprężarki klimatyzacji

01 X 2019

    Jedną z przyczyn nieprawidłowej pracy sprężarki jest zbyt duża szczelina na kole sprzęgła załączającym sprężarkę.
Największe problemy występowały w gorące dni kiedy metal się nagrzewał, co mogło powodować powiększanie się szczeliny z powodu rozszerzania się metalowych elementów sprzęgła.

Najprawdopodobniej przy zbyt dużej szczelinie elektromagnes załączający nie jest w stanie "w pełni" załączyć koła napędu sprężarki powodując np. ślizganie sprzęgła. Praca w takich warunkach może zniszczyć okładziny cierne tarczy sprzęgła a zbyt długi czas załączenia cewki (ciśnienie czynnika chłodzącego jest zbyt niskie i sterownik jej nie wyłącza) może spowodować jej przegrzanie i uszkodzenie.

Na poniższych obrazkach pokazano, jak powinno wyglądać sprawdzenie i naprawa sprzęgła sprężarki:

 

Zgodnie z instrukcją serwisową, regulacja szczeliny sprzęgła polega na ściąganiu lub dokładaniu odpowiedniej grubości podkładek tak, żeby luz miedzy kołem pasowym a tarczą sprzęgła mieścił się w zakresie 0,35-0,65mm.

Podkładki ustalające szczelinę można kupić w komplecie (4 sztuki o grubościach 0.1, 0.2, 0.4, i 0.5 mm). Numer OEM takiego zestawu to; 38912-PE1-702

W moim przypadku zmniejszenie szczeliny udało się osiągnąć wyciągając podkładkę. Była to zwykła stalowa podkładkach o wymiarach:

średnica zewnętrzna; 14mm, średnica wewnętrzna; 10mm, grubość 0,4mm  

 

Oględziny i sprawdzenie szczeliny w przypadku silnika 1.8 można wykonać "od góry", z komory silnika (tutaj już po regulacji);

Regulację przeprowadzić można bardzo łatwo od dołu samochodu - wcześniej ściągając dolną plastikową osłonę silnika:

 

Przy barku dostępu do kanału/podnośnika, można próbować dostać się do napędu sprężarki od strony koła. Taką metodę zastosował Adrian (VrozaX) podczas wymiany cewki elektromagnesu.

Żeby dostać się do wewnątrz sprzęgła w miejsce gdzie dokłada/ściąga się podkładki trzeba odkręcić część dociskaną. Ten element przykręcony jest śrubą pod klucz "14".

Ułatwić odkręcanie śruby można przez zablokowanie koła pasowego sprężarki np. kluczem do szlifierek kątowych - wkładając jego bolce w otwory w tarczy (niżej przykład klucza o regulowanych ramionach) lub ściskając tarczę sprzęgła wraz z kołem kluczem typu "żaba" (w taki sposób serwisanci odkręcali tarczę w moim aucie.

 

Elementy cierne sprzęgła sprężarki były w dobrym stanie więc nie trzeba było nic wymieniać:

 

Po wyciągnięciu podkładki wszystko zostało zamontowane w odwrotnej kolejności, widok od dołu i od góry;

 

Od czasu wykonania tych prac sprawność klimatyzacji wróciła do normy.