JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Wymiana cewki sprzęgła sprężarki

01 X 2019

        W przypadku, kiedy pomiary elektryczne wskażą na uszkodzenie cewki sprzęgła kompresora - należy ją wymienić.

Poniżej znajduje się opis jej wymiany przygotowany przez Adriana (VrozaX-a), któremu dziękuję za przygotowanie materiału.
Prace zostały wykonane w samochodzie z silnikiem diesla (2.2 i-CTDI) i poza różnicą w dostępie do koła pasowego procedura wymiany cewki nie różni się niczym dla innych modeli.

Niestety z powodu braku zdjęć, jako grafika posłużą rysunki z procedury wymiany cewki pokazanej w instrukcji serwisowej.

Opis sprawdzenia cewki;

Test polegał na podaniu napięcia (przewodami podpiętymi bezpośrednio do akumulatora) na samą cewkę sprzęgła; plus do rozpiętej złączki - łączącej cewkę z zabezpieczeniem termicznym (w zielonym kółku), a minus do śruby masowej kompresora;

Sprawna cewka powinna przyciągnąć tarczę sprzęgła, powodując powstanie odgłosu charakterystycznego "stuknięcia".

Wymiana cewki przeprowadzona była "na kołach" bez wchodzenia pod auto. Na pewno dużo wygodniej było by to zrobić od spodu samochodu;

Kompresor z zaznaczonymi mocowaniami (nakrętka - zielony, podkładka - niebieski, pierścienie sprężyste - czerwony);

1. Pierwszy etap to poluzowanie i zdjęcia pasa napędowego

2. Drugi, to podniesienie auta z przodu po stronie pasażera i zdjęcie koła, nadkola i zbiornika płynu do spryskiwaczy.
- zbiornik płynu przykręcony jest 3 śrubami (rozmiar 10) z czego jedna jest widoczna od razu, druga od strony atrapy, a trzecia jest u góry od strony zderzaka. Tej ostatniej nie widać ale można ją zlokalizować na dotyk. Tu przydała się największa przedłużka do małej grzechotki i śruba bez problemu się odkręciła. Jeśli zbiornik jest pusty to po wcześniejszym odpięciu spinek (po stronie komory silnika) można łatwo wyciągnąć pompkę i wyjąć sam zbiornik.

Jeżeli w zbiorniku jest płyn należy odpiąć od pompki kostkę, no i oczywiście wężyk, który prowadzi do góry. Otwór w pompce został zaślepiony zwykłym bitem torx (trzeba sobie dobrać rozmiar by wszedł nie za luźno i nie za ciasno). Po tym wszystkim powoli delikatnie wyciągamy nasz zbiorniczek.

3. Trzecia część to odkręcenie tarczy sprzęgła.

 

Do tej czynności został wykorzystany klucz do szlifierek kątowych i klucz (rozmiar 14 - w tym przypadku nasadka i grzechotka).

Rysunek poglądowy z instrukcji serwisowej;

Tarcza przykręcona jest za pomocą nakrętki. Jednak, aby ją odkręcić należy w jakiś sposób zabezpieczyć koło sprzęgła przed tym aby się nie obracało. Wykorzystać do tego można klucz do szlifierek kątowych, którego "łapki" wkłada się w otwory w tarczy (zaznaczone na czerwono wyżej). W tym przypadku konieczne było dogięcie jego ramion. Klucz do szlifierek został podparty o ramię klaksonu, co ułatwiło odkręcanie nakrętki.

Pod tarczą znajduje się podkładka ustalająca szczelinę na kole. Numer zestawu OEM podkładek; 38912-PE1-702

4. Koło pasowe

Kolejny element który należy zdjąć, to koło pasowe zabezpieczone przed przesuwaniem za pomocą pierścienia sprężystego.

Rysunek poglądowy z instrukcji serwisowej;

Aby zdjąć rolkę trzeba wyciągnąć pierścień segera. Jego wyjęcie nie jest możliwe bez wyjęcia zbiorniczka spryskiwaczy, a tym bardziej jeśli mieliśmy w planach użycie śrubokręta lub innych narzędzi.  Potrzebny będą porządne szczypce do pierścieni (z długą i smukłą główką) i odrobina szczęścia, by seger był osadzony w odpowiedniej pozycji. W przeciwnym razie sporo czasu trzeba będzie spędzić przy tym, alby trafić szczypcami w oczka zabezpieczenia (mnie się udało chyba za setnym razem).

Po wyciągnięciu pierścienia możemy przystąpić do zdjęcia rolki. Najlepszym rozwiązaniem było by użycie odpowiedniego ściągacza. O ile nie uda się ściągnąć koła bez wysiłku, to do tej czynności trzeba użyć sporo siły (jak w tym przypadku).

Demontaż został przeprowadzony za pomocą młotka i kilku coraz szerszych narzędzi. Zaczynając od najwęższego do najszerszego (kolejno uderzanego delikatnie młotkiem w celu odsunięcia koła z miejsca mocowania) można powoli zdemontować ten element. Pracując w taki sposób można uszkodzić łożysko przez, które przechodzi wał od sprężarki, więc należy zachować szczególna ostrożność. Po kilkudziesięciu próbach rolka zeszła i pokazała się cewka.

5. Cewka

Jest to przed ostatni etap prac. Cewka podobnie jak koło pasowe zabezpieczone jest za pomocą pierścienia sprężystego.

Rysunek poglądowy z instrukcji serwisowej;

Cewkę przytrzymuje trochę większy i twardszy pierścień. Podobnie jak we wcześniejszym przypadku należy "wycelować, trafić w oczka" i wyciągnąć pierścień.
Cewkę wystarczyło lekko podważyć by "odkleiła" się od sprężarki ale aby ją wyciągnąć należy odkręcić śrubkę trzymającą przewody i masę;

Ponieważ dojście do niej jest bardzo niewygodne - bardzo mała odległość od główki do elementów samochodu, najwygodniej było by zdjąć zderzak, chłodnicę i jej metalowy przewód (lub tak jak tutaj męczyć się i kląć na samochód) i próbować, aż w końcu się uda.

Jeśli nie macie ochoty zdejmować powyższych elementów, to najłatwiej wsadzić w tą śrubkę odpowiedni bit "+" krzyżakowy i odkręcić ja pomagając sobie kluczem "7" i w końcowej fazie płaskimi kombinerkami. Po godzinie takiej zabawy wreszcie udało się wyjąć cewkę na zewnątrz.

6. Końcowa cześć prac to zamontowanie nowych elementów.

Orginale części zostały wymienione na kompletny zamiennik sprzęgła firmy Cool Parts Automotive (numer katalogowy: 2101017);

Teoretycznie powinien być przeprowadzony w odwrotnej kolejności niż montaż, lecz tutaj pojawiło się kilka komplikacji.

Ponieważ nową cewkę można osadzić tylko w jednej pozycji, złączka jej przewodów (wraz z "oczkiem" przewodu masowego jej zasilania) nie wróciła na miejsce tylko została przykręcona do innego elementu karoserii. Po sprawdzeniu ciągłości obwodu zamontowane zostały; drugi przewód i pierścień segera.

Rolka koła pasowego została "nabita" młotkiem przez kawałek deski, dalej założony drugi pierścień mocujący, podkładka dystansowa i nakrętka mocująca. Po kontroli luzu między kołem pasowym a sprzęgłem (odpowiedni powinien być w zakresie 0,35 do 0,65 - po włożeniu szczelinomierza 0,35 można użyć 0,6; jeśli ten drugi nie wejdzie to można uznać że szczelina jest prawidłowa) i oporów toczenia wału sprężarki, pozostało tylko nałożenie paska osprzętu, przykręcenie zbiornika spryskiwaczy, nadkola i koła.

 

Po uruchomieni samochodu i włączeniu klimatyzacji, nie pojawiły się żadne niepokojące objawy, co dowodziło, że wymiana cewki została przeprowadzona prawidłowo.