JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Diagnostyka układu klimatyzacji

01 X 2019

        W naszych samochodach częstym problemem (szczególnie w upalne dni) jest słaba wydajność chłodzenia, układu zarządzania klimatem w kabinie. Najczęstszy objaw to nawiewanie do kabiny zbyt ciepłego powietrza.

Na wstępie chciałbym podziękować "Rambo7", prezesowi www.civicforum.pl za poświęcony czas i wkład w powstanie tego materiału.

Optymalne warunki do przeprowadzania opisanych niżej testów, występują w warunkach temperatury zewnętrznej powyżej 20oC.

Poglądowy schemat układu klimatyzacji i moduł sterujący klimatem;

 

Ponieważ szczegóły działania układu klimatyzacji można znaleźć w "Instrukcji Obsługi" pojazdu, "Instrukcji serwisowej" czy w internecie, poniższy opis będzie dotyczył jedynie elementów które najczęściej ulegają uszkodzeniu.

Oznaki prawidłowego działania układu zarządzania klimatem (ustawiony tryb pracy inny niż "A/C OFF");
- charakterystyczny dźwięk załączenia się sprzęgła sprężarki,
- załączenie wiatraków silnika (następuje to nawet na całkowicie zimnym silniku),
- nastawione; siła nadmuchu, opcje obiegu i kierunki nawiewu w kabinie pokrywają się z rzeczywistymi przepływami powietrza,
- regularne – cykliczne Załączanie – Wyłączanie się sprzęgła sprężarki, (im cieplej tym częściej, im zimniej tym rzadziej),
- możliwe chwilowe minimalne ugięcie obrotów silnika w momencie załączenia się kompresora (tylko na biegu jałowym),

Wygląd i temperatura przewodów A/C pod maską silnika:
- rurka aluminiowa cienka (wysokiego ciśnienia) powinna być nagrzana,
- przewód aluminiowo-gumowy gruby (niskiego ciśnienia) powinien być zimny i w części aluminiowej często bywa pokryty skroplinami - przy temperaturze powietrza poniżej +20oC to zjawisko może nie być widoczne;

Najczęstszymi przyczynami powodującymi niedomagania układu A/C mogą być usterki obwodów elektrycznych, elementy mechaniczne lub brak czynnika w układzie.

Pierwszym krokiem w diagnostyce układu klimatyzacji powinny być oględziny i "osłuchanie" samochodu podczas pracy silnika z załączoną klimatyzacją wraz ze sprawdzeniem wszystkich punktów z powyższej listy. W sytuacji, kiedy nie ma żadnej reakcji sprężarki należy sprawdzić obwody elektryczne – bezpiecznik oraz przekaźnik (opis w dalszej części).

Należy również zwrócić uwagę;
- czy z okolic zamocowania sprężarki nie dochodzą jakieś niepokojące odgłosy,
- czy po uruchomieniu klimatyzacji nie pojawiają się nietypowe drgania,
- czy naciąg paska osprzętu jest prawidłowy,

Opis sprawdzenia układu A/C znajduje się w Instrukcji serwisowej, a ciekawy artykuł na temat diagnozowania układu klimatyzacji można przeczytać na stronie www.e-autonaprawa.pl z której pochodzi poniższa tabela;

Bez żadnego dodatkowego sprzętu istnieje możliwość wykonania samodiagnozy układu klimatu, sprawdzenia kodów usterek DTC oraz wyświetlenia sygnałów z czujników;

Procedury wykonania samodiagnostyki

Odczytywanie parametrów i diagnostyka układu klimatyzacji za pomocą programu HDS


Poniżej zestawione są najczęściej występujące usterki, zebrane na podstawie własnego doświadczenia oraz opisów użytkowników dostępnych na forach internetowych; www.civicforum.pl i www.civicklub.pl

Zwykle  przyczyną problemów z układem klimatyzacji jest nie włączająca się sprężarka. Istnieje wiele czynników które mają na to wpływ z których główne to;
- problem z układem elektrycznym zasilania cewki sprzęgła kompresora,
- zbyt niskie ciśnienie gazu, spowodowane nieszczelnością układu - (np. uszkodzone o-ringi na łączeniach rurek, uszkodzony mechanicznie skraplacz (chłodnica A/C), wycieki ze sprężarki).
Pozostałe przyczyny;
- zbyt duża szczelina na sprzęgle kompresora,
- uszkodzona cewka sprzęgła,
- po uruchomieniu sprężarki pracuje ona bez przerwy (nie wyłącza się) - jest to pierwsza oznaka nie odpowiedniej ilości czynnika w układzie,
- uszkodzone sprzęgło,
- zużyta sprężarka,
- usterka układu mieszania powietrza,
- zawilgocony osuszacz (najczęściej w wyniku zaniedbań i długotrwałej jazdy bez czynnika w układzie).

W moim przypadku awarie występowały w takiej kolejności;
- zbyt duża szczelina na sprzęgle,
- uszkodzony przekaźnik cewki,
- nieszczelność układu (skorodowany parownik).

Na podstawie instrukcji serwisowej można przeprowadzić;
- Sprawdzanie układu A/C,
- Usuwanie usterek układu sterującego klimatem wg objawów.

 

Diagnostyka poszczególnych elementów układu klimatyzacji;
 

Uszkodzenie w obwodzie zasilania cewki


Uszkodzona cewka elektromagnesu koła napędowego sprężarki


Zbyt duża szczelina między sprzęgłem a kołem napędowym


Brak czynnika w układzie chłodzenia


Uszkodzony czujnik ciśnienia czynnika


Uszkodzenie lub zbyt mała wydajność sprężarki


Nieprawidłowe działanie wentylatora nawiewu


Usterka układu mieszania powietrza