Tempomat
10 V 2018
Kolejny problem do rozwiązania to problem z uruchomieniem się tempomatu.
Problem nie był stały, ale
pojawiał się od czasu do czasu. Objawy były takie, że po
wciśnięciu na kierownicy przycisku "CRUISE" i zaświeceniu ikonki "CRUISE
MAIN" komputer nie reagował na wciśniecie przycisku "DECEL/SET", nie umożliwiał
jazdy z ustawioną prędkością - nie wyświetlała się ikonka "CRUISE CONTROL".
Sytuacja ta nie była "stała". Tempomat nie włączał się głównie w lecie. Kiedy
temperatura na zewnątrz była niższa niż 20-25 stopni zazwyczaj wszystko działało
prawidłowo.
Uwaga;
W wersji 2.2 i-CTDi problem z załączeniem tempomatu po
wycięciu filtra DPF związany jest z oprogramowaniem komputera.
Dopiero po wgraniu odpowiednio zmodyfikowanego programu, tempomat będzie działał prawidłowo.
To co można samemu zdiagnozować, bez specjalistycznych narzędzi, to prawidłowa praca czujników położenia pedałów sprzęgła i hamulca wykonane na podstawie instrukcji serwisowej;
Miejsca zamocowania czujników widać na rysunku niżej;
Dostęp do czujników uzyskuje się po zdemontowaniu dolnej osłony deski rozdzielczej.
Od lewej widać czujniki wraz ze złączkami od położenia pedałów sprzęgła i hamulca;
Istnieją dwie najprostszy
sposoby jej zdiagnozowania.
1. Po wypięciu wtyczki z
czujnika położenia sprzęgła, należy podłączyć omomierz (lub inny tester
ciągłości obwodów) do złączki w czujniku i sprawdzić przejście w momencie
wciśnięcia i puszczenia pedału. Przy pedale puszczonym styki powinny być zwarte
a przy wciśniętym rozwarte.
2. Po wypięciu złączki z
czujnika położenia sprzęgła, należy zasymulować stan pedału w pozycji
"zwolniony". Wykonuje się to zwierając styki wtyczki - oczywiście te, do których
dochodzą przewody. Po wykonaniu takiego mostka trzeba spróbować pojeździć i
sprawdzić poprawne działanie tempomatu;
Po wcześniejszym sprawdzeniu, czy bezpiecznik nr 3 (10A) pod deską rozdzielczą ostatecznie okazało się, że przyczyną usterki był problem ze stykami w czujniku położenia pedału sprzęgła.
Jak wynika z opinii innych
użytkowników, jest to najczęstsza przyczyna tego typu usterki (http://www.civicklub.pl
http://www.civicforum.pl) co potwierdził test komputerowy i pomiary
ciągłości obwodu między stykami krańcówki.
Powodem uszkodzenia jest wytarcie się wewnętrznych styków, czego efektem jest
brak połączenia w chwili, kiedy pedał sprzęgła znajduje się w spoczynku.
Czujnik jest w zasadzie nie naprawialny więc można wymienić go na nowy. Można albo kupić orginalny (nr OEM; 36760-SM4-003) albo zastosować jakiś zamiennik.
Okazuje się jednak, że najszybszym i najtańszym sposobem naprawy jest zmostkowanie styków we wtyczce dochodzącej do czujnika. Wystarczy wypiąć wtyczkę i zmostkować piny do których dochodzą przewody (metoda opisana wyżej jako opcja sprawdzenia uszkodzenia czujnika).
Finalnie, auto jeździe normalnie, błędów nie ma, tempomat
załącza się bez problemów (bez tej zworki nie ma możliwości uruchomienia tempomatu).
Co ciekawe, to przy jeździe na tempomacie po wciśnięciu sprzęgła ten się
odstawia.
Prawdopodobnie warunkiem koniecznym do jego uruchomienia jest informacja
wysyłana do komputera o tym, że pedał sprzęgła nie
jest naciśnięty. Do odstawienia tempomatu komputer nie potrzebuje już tego
sygnału i wyłączenie jest niezależne od położenia krańcówki - być może komputer
pobiera sygnały z innego źródła.
W przypadku, kiedy czujniki położenia pedałów sprzęgła i hamulca są sprawne, należy wykonać bardziej skomplikowane testy.
Na podstawie instrukcji serwisowej i przy pomocy HDS, przeprowadzić należy test wejściowy sterowania tempomatem, który powinien jednoznacznie wskazać na przyczynę usterki.
W programie HDS widoczne są sygnały, które zmieniają swój stan w zależności od sygnałów wysyłanych przez kierowcę. Można tutaj sprawdzić czujniki położenia pedałów sprzęgła i hamulca czy prawidłowe działanie przycisków w kierownicy.
Ostatnia widoczna pozycja "Wskaźnik tempomatu" zmienia swój stan tylko w przypadku kiedy tempomat jest uruchomiony.