JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Tempomat

10 V 2018

Kolejny problem do rozwiązania  to problem z uruchomieniem się tempomatu.

Problem nie był stały, ale pojawiał się od czasu do czasu. Objawy były takie, że po wciśnięciu na kierownicy przycisku "CRUISE" i zaświeceniu ikonki  "CRUISE MAIN" komputer nie reagował na wciśniecie przycisku "DECEL/SET", nie umożliwiał jazdy z ustawioną prędkością - nie wyświetlała się ikonka "CRUISE CONTROL".
Sytuacja ta nie była "stała". Tempomat nie włączał się głównie w lecie. Kiedy temperatura na zewnątrz była niższa niż 20-25 stopni zazwyczaj wszystko działało prawidłowo.

 

Uwaga;
W wersji 2.2 i-CTDi problem z załączeniem tempomatu po wycięciu filtra DPF związany jest z oprogramowaniem komputera.
Dopiero po wgraniu odpowiednio zmodyfikowanego programu, tempomat będzie działał prawidłowo.

To co można samemu zdiagnozować, bez specjalistycznych narzędzi, to prawidłowa praca czujników położenia pedałów sprzęgła i hamulca wykonane na podstawie instrukcji serwisowej;

 

Miejsca zamocowania czujników widać na rysunku niżej;

Dostęp do czujników uzyskuje się po zdemontowaniu dolnej osłony deski rozdzielczej.

Od lewej widać czujniki wraz ze złączkami od położenia pedałów sprzęgła i hamulca;

 

Istnieją dwie najprostszy sposoby jej zdiagnozowania.
1. Po wypięciu wtyczki z czujnika położenia sprzęgła, należy podłączyć omomierz (lub inny tester ciągłości obwodów) do złączki w czujniku i sprawdzić przejście w momencie wciśnięcia i puszczenia pedału. Przy pedale puszczonym styki powinny być zwarte a przy wciśniętym rozwarte.
2. Po wypięciu złączki z czujnika położenia sprzęgła, należy
zasymulować stan pedału w pozycji "zwolniony". Wykonuje się to zwierając styki wtyczki - oczywiście te, do których dochodzą przewody. Po wykonaniu takiego mostka trzeba spróbować pojeździć i sprawdzić poprawne działanie tempomatu;

 

Po wcześniejszym sprawdzeniu, czy bezpiecznik nr 3 (10A) pod deską rozdzielczą ostatecznie okazało się, że przyczyną usterki był problem ze stykami w czujniku położenia pedału sprzęgła.

Jak wynika z opinii innych użytkowników, jest to najczęstsza przyczyna tego typu usterki (http://www.civicklub.pl  http://www.civicforum.pl) co potwierdził test komputerowy i pomiary ciągłości obwodu między stykami krańcówki.
Powodem uszkodzenia jest wytarcie się wewnętrznych styków, czego efektem jest brak połączenia w chwili, kiedy pedał sprzęgła znajduje się w spoczynku.

Czujnik jest w zasadzie nie naprawialny więc można wymienić go na nowy. Można albo kupić orginalny (nr OEM; 36760-SM4-003) albo zastosować jakiś zamiennik.

Okazuje się jednak, że najszybszym i najtańszym sposobem naprawy jest zmostkowanie styków we wtyczce dochodzącej do czujnika. Wystarczy wypiąć wtyczkę i zmostkować piny do których dochodzą przewody (metoda opisana wyżej jako opcja sprawdzenia uszkodzenia czujnika).

Finalnie, auto jeździe normalnie, błędów nie ma, tempomat załącza się bez problemów (bez tej zworki nie ma możliwości uruchomienia tempomatu).
Co ciekawe, to przy jeździe na tempomacie po wciśnięciu sprzęgła ten się odstawia.
Prawdopodobnie warunkiem koniecznym do jego uruchomienia jest informacja wysyłana do komputera o tym, że pedał sprzęgła nie jest naciśnięty. Do odstawienia  tempomatu komputer nie potrzebuje już tego sygnału i wyłączenie jest niezależne od położenia krańcówki - być może komputer pobiera sygnały z innego źródła.


W przypadku, kiedy czujniki położenia pedałów sprzęgła i hamulca są sprawne, należy wykonać bardziej skomplikowane testy.

Na podstawie instrukcji serwisowej i przy pomocy HDS, przeprowadzić należy test wejściowy sterowania tempomatem, który powinien jednoznacznie wskazać na przyczynę usterki.

W programie HDS widoczne są sygnały, które zmieniają swój stan w zależności od sygnałów wysyłanych przez kierowcę. Można tutaj sprawdzić czujniki położenia pedałów sprzęgła i hamulca czy prawidłowe działanie przycisków w kierownicy.

Ostatnia widoczna pozycja "Wskaźnik tempomatu" zmienia swój stan tylko w przypadku kiedy tempomat jest uruchomiony.