Wymiana przedniego amortyzatora/sprężyny

Rysunek zestawieniowy


 

UWAGA: Podczas ściskania sprężyny amortyzatora należy użyć ogólnie dostępnego ścisku sprężyn (Branick MST-580A, model 7200 lub równoważnik). Zgodnie z instrukcją producenta.

Wymontowanie


1.Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

2.Wymontować przednie koło.

3.Odłączyć łącznik stabilizatora (A) z amortyzatora (B).

 

4.Z amortyzatora wymontować spinki (C) wiązki czujnika koła i wspornika (D) przewodu hamulcowego. Nie odłączać złączki czujnika koła.

5.Wykręcić śruby amortyzatora (A) i nakrętki kołnierzowe (B) z amortyzatora (C).

 

6.Wymontować pokrywę serwisową (A) i zawór (B).

 

7.Wykręcić trzy nakrętki kołnierzowe (C) z górnej części amortyzatora.

UWAGA:
  • Sprężyny amortyzatorów z prawej i lewej strony różnią się od siebie. Oznaczyć je odpowiednio literami L i P przed przejściem do dalszych czynności.
  • Uważać, by nie uszkodzić nadwozia.

8.Wymontować zespół amortyzatora (A).

 

Procedura demontażu/sprawdzanie


1.Ścisnąć sprężynę amortyzatora, a następnie wymontować nakrętkę samokontrującą (A), przytrzymując wałek amortyzatora kluczem sześciokątnym (C). Nie ściskać sprężyny bardziej niż jest to konieczne, aby wykręcić nakrętkę.

 

2.Zwolnić naciąg ścisku sprężyn, następnie rozmontować amortyzator, tak jak pokazano na rysunku zestawieniowym.

3.Zmontować wszystkie części z wyjątkiem poduszki górnego mocowania sprężyny, ogranicznika amortyzatora i śruby amortyzatora.

4.Nacisnąć na amortyzator ręką i sprawdzić płynne działanie w pełnym zakresie przy ściskaniu i rozprężaniu. Amortyzator powinien rozprężać się płynnie po zwolnieniu nacisku. Jeżeli nie jest sprawny, wystąpił wyciek gazu i należy wymienić amortyzator.

 

5.Sprawdzić, czy występują wycieki oleju, nienaturalne odgłosy pracy i zacięcia podczas wykonywania testu.

Montaż


1.Zamontować sprężynę (A) na łożysku mocowania amortyzatora (B), ustawiając część ustalającą (C).

 

2.Ścisnąć sprężynę amortyzatora.

3.Zamontować wszystkie części z wyjątkiem nakrętki samokontrującej amortyzatora (A), jak pokazano na rysunku zestawieniowym.

 

4.Ustawić w linii dolny koniec sprężyny i dolne gniazdo sprężyny.

5.Ustawić kąt wspornika (A) amortyzatora i podstawę (B) mocowania amortyzatora, tak aby oznaczenie „«” (C) było skierowane na zewnątrz.

 

6.Zamontować nową nakrętkę samokontrującą (A).

 

7.Przytrzymując wałek amortyzatora (B) kluczem sześciokątnym (C), dokręcić nową nakrętkę samokontrującą odpowiednim momentem.

Zamontowanie


1.Zamontować zespół amortyzatora (A) w ramie.

 

2.Luźno założyć nowe nakrętki kołnierzowe (A).

UWAGA: Po dokręceniu nakrętek kołnierzowych określonym momentem zamontować nakrętkę (B) i pokrywę serwisową (C).

 

3.Luźno zamontować nowe śruby amortyzatora (A) i nakrętki kołnierzowe (B) do amortyzatora (C).

 

4.Luźno zamontować łącznik stabilizatora (A) do amortyzatora.

UWAGA: Zastosować nową nakrętkę kołnierzową.

 

5.Do amortyzatora (D) zamontować spinki (B) wiązki przewodów czujnika koła i wspornik (D) przewodu hamulcowego.

6.Podnieść zawieszenie przednie za pomocą podnośnika podłogowego, aby obciążyć zawieszenie ciężarem samochodu.

7.Dokręcić śruby zaciskowe amortyzatora wymaganym momentem.

8.Dokręcić nakrętki kołnierzowe u góry amortyzatora i nakrętkę kołnierzową łącznika stabilizatora wymaganym momentem obrotowym.

9.Zamontować zawór i pokrywę serwisową.

10.Zamontować przednie koło.

11.Sprawdzić geometrię kół i wyregulować w razie potrzeby.