Geometria kół
Wymagane narzędzia specjalne
Przystawka przyrządu do pomiaru geometrii koła, 64 x 60 mm ( 07MGK-0010100)
W zawieszeniu może być regulowany kat nachylenia i zbieżność przednich kół. Wszystkie wymienione regulacje są ze sobą ściśle związane. Na przykład podczas regulacji kąta pochylenia zmienia się zbieżność kół. Dlatego zawsze po regulacji pochylenia lub zbieżności należy wyregulować geometrię przednich kół.
Przed sprawdzeniem geometrii
Aby prawidłowo sprawdzić i wyregulować geometrię koła, należy:
1. | Zwolnić hamulec parkingowy, aby uniknąć nieprawidłowych pomiarów.
|
2. | Upewnić się, że zawieszenie nie było modyfikowane.
|
3. | Sprawdzić rozmiar i ciśnienie w oponach.
|
4. | Sprawdzić bicie kół i opon.
|
5. | Sprawdzić stan przegubów kulowych zawieszenia. (Trzymając za koło, należy poruszać góra-dół i prawo-lewo w celu sprawdzenia luzów).
|
6. | Zabujać samochodem góra-dół kilka razy, aby osadzić zawieszenie.
|
Sprawdzanie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
2. | Umieścić obrotnice pod przednimi kołami i takiej samej wysokości podstawki pod kołami tylnymi, a następnie opuścić samochód.
UWAGA: Upewnić się, że samochód stoi poziomo na obrotnicach i podstawkach pod kołami.
|
3. | Zamontować na piastę koła przystawkę przyrządu do pomiaru geometrii koła (A) i przyrząd pomiarowy, załączyć hamulec przednich kół.
|
4. | Skręcić przednie koło o 20° na zewnątrz, następnie przekręcić śrubę regulacyjną, aby pęcherzyk w przyrządzie pomiarowym znajdował się w położeniu 0°.
|
5. | Skręcić koło o 20° do wewnątrz, następnie odczytać wartość kąta wyprzedzenia z pęcherzykiem znajdującym się na środku skali. Jeśli kąt wyprzedzenia odbiega od wartości nominalnych, sprawdzić, czy elementy zawieszenia nie są pogięte lub uszkodzone.
Kąt wyprzedzenia: | 4 ° 14 '± 30 ' |
|
Sprawdzanie kąta pochylenia przedniego koła
1. | Ustawić koła przednie w położeniu jazdy na wprost.
|
3. | Zamontować na piastę koła przystawkę przyrządu do pomiaru geometrii koła (A) i przyrząd pomiarowy.
|
4. | Odczytać wartość kąta pochylenia przedniego koła na wskaźniku z pęcherzykiem znajdującym się na środku skali. Jeśli kąt pochylenia koła nie odpowiada wymaganemu, należy wyregulować kąt pochylenia (patrz prawa kolumna).
Kąt wyprzedzenia: | 0 ° 00 '± 30 ' | Maksymalna różnica pomiędzy prawą i lewą stroną: | 0 ° 30 ' |
|
Regulacja pochylenia przedniego koła
Pochylenie przedniego koła można regulować zamieniając jedną lub obie śruby amortyzatora na śruby regulacyjne o mniejszej średnicy. Różnica średnic śruby regulacyjnej i otworu śruby amortyzatora pozwala na niewielką regulację.
3. | Poluzować śruby amortyzatora (A) i wyregulować kąt pochylenia koła, przesuwając dolną część amortyzatora w zakresie luzu śrub amortyzatora.
|
4. | Dokręcić śruby zaciskowe amortyzatora wymaganym momentem. Upewnić się, że śruby amortyzatora są dokręcone wymaganym momentem.
|
5. | Zamontować przednie koła. Opuścić przód samochodu i zabujać kilka razy przodem samochodu w górę i w dół, aby osadzić zawieszenie.
|
6. | Zmierzyć kąt pochylenia.
- Jeśli pomiar mieści się w wymaganym zakresie, sprawdzić zbieżność.
- Jeśli pomiar nie mieści się w wymaganym zakresie, przejść do punktu 7.
|
9. | Zastąpić śruby amortyzatora śrubami regulacyjnymi (A) i wyregulować kąt pochylenia.
UWAGA:
- Kąt pochylenia może być regulowany o 20' przez zamianę jednej śruby amortyzatora na śrubę regulacyjną.
Jeśli pomiar jest mniejszy niż ±50' (granice tolerancji), zastąpić górną śrubę amortyzatora śrubą regulacyjną. Jeśli pomiar jest większy niż ±50' (granice tolerancji), zamienić górną i dolną śrubę amortyzatora na śruby regulacyjne. Kąt pochylenia może być regulowany w granicach 1° 40' (granice tolerancji) przez zastąpienie dolnych i górnych śrub amortyzatora śrubami regulacyjnymi. Regulacja to maksymalna różnica między prawą a lewą stroną zawarta w granicach 2° 20'.
- Do montażu użyć nowych nakrętek (B).
|
10. | Dokręcić śruby regulacyjne wymaganym momentem.
|
11. | Zamontować przednie koła. Opuścić przód samochodu i zabujać kilka razy przodem samochodu, aby osadzić zawieszenie.
|
12. | Zmierzyć kąt pochylenia. Jeśli kąt pochylenia nie mieści się w wymaganym zakresie, powtórzyć czynności od punktu 7 do 12 w celu ponownego wyregulowania kąta pochylenia. Jeśli kąt pochylenia jest prawidłowy, zmierzyć zbieżność i wyregulować w razie potrzeby.
|
Sprawdzanie kąta pochylenia tylnego koła
2. | Zamontować na piastę koła przystawkę przyrządu do pomiaru geometrii koła (A) i przyrząd pomiarowy.
|
3. | Odczytać wartość kąta pochylenia przedniego koła na wskaźniku z pęcherzykiem znajdującym się na środku skali. Jeśli kąt pochylenia odbiega od wartości nominalnych, sprawdzić, czy elementy zawieszenia nie są pogięte lub uszkodzone.
Kąt pochylenia tylnego koła: | -1 ° 00 '±30 ' |
|
Sprawdzenie i regulacja zbieżności kół przednich
1. | Ustawić koła przednie do jazdy na wprost.
|
2. | Sprawdzić zbieżność. Jeśli odbiega od wartości nominalnych, przejść do punktu 3.
Zbieżność kół przednich: | 0±2 mm |
|
3. | Poluzować nakrętkę kontrującą (A), przytrzymując końcówkę drążka kierowniczego (B).
Przytrzymywać końcówkę drążka kierowniczego kluczem.
|
4. | Kręcić drążkiem kierowniczym (C) aż do uzyskania poprawnej zbieżności.
UWAGA: Należy jednocześnie regulować oba koła, prawe i lewe, obracając drążki w przeciwnym kierunku o taką samą liczbę obrotów do momentu uzyskania prawidłowej zbieżności i prostego ustawienia koła kierownicy.
|
5. | Po zakończeniu regulacji dokręcić nakrętki kontrujące, przytrzymując drążek kierowniczy. Uważać, aby nie zmienić ustawionej zbieżności.
|
Sprawdzanie zbieżności kół tylnych
1. | Zwolnić hamulec postojowy.
|
2. | Sprawdzić zbieżność. Jeśli odbiega od wartości nominalnych, sprawdzić czy elementy zawieszenia nie są pogięte lub uszkodzone.
Zbieżność kół tylnych: | 4±2 mm |
|
Sprawdzanie kąta skrętu kół
1. | Podnieść samochód i umieścić obrotnice pod przednimi kołami i takiej samej wysokości podstawki pod kołami tylnymi, a następnie opuścić samochód.
UWAGA: Upewnić się, że samochód stoi poziomo na obrotnicach i podstawkach pod kołami.
|
2. | Obrócić kierownicą całkowicie w prawo i w lewo przy naciśniętym hamulcu i sprawdzić kąty skrętu obu kół przednich. Jeśli kąt skrętu odbiega od wartości nominalnej lub jeśli wewnętrzny kąt skrętu jest inny dla prawego i lewego koła, przejść do punktu 3.
Kąt skrętu: |
---|
| Wewnętrzny: | | | Koło 16 calowe: | 41 ° 05 '±2 ° | | Koło 17 calowe: | 36 ° 44 '±2 ° | | Zewnętrzny (wartość referencyjna) : | | | Koło 16 calowe: | 33 ° 05 ' | | Koło 17 calowe: | 30 ° 38 ' |
|
3. | Sprawdzić zbieżność. Jeśli jest prawidłowa, lecz kąt skrętu kół odbiega od wartości nominalnych, sprawdzić, czy elementy zawieszenia nie są pogięte lub uszkodzone.
|