Sprawdzanie i wymiana przednich klocków hamulcowych



Częste wdychanie cząsteczek pyłu z klocków hamulcowych, niezależnie od składu materiałowego, może być szkodliwe dla zdrowia.
  • Unikać wdychania cząsteczek pyłu.
  • Nigdy nie używać sprężonego powietrza ani szczotki do czyszczenia zespołów hamulcowych. Należy użyć odpowiedniego odkurzacza.



Sprawdzanie


1.Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

2.Zdjąć przednie koła.

3.Sprawdzić grubość (A) klocka wewnętrznego (B) i klocka zewnętrznego (C). Nie uwzględniać grubości tylnej płytki.

Grubość klocków hamulcowych: 
 Wartość nominalna: 11,0 mm 
 Wartość dopuszczalna: 1,6 mm 


Klocek wewnętrzny 

Klocek zewnętrzny 

4.Gdy grubość jest mniejsza od dopuszczalnej, wymienić zestaw przednich klocków hamulcowych.

Wymiana


1.Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

2.Wymontować przednie koło.

3.Odkręcić śrubę kołnierzową (A), jednocześnie przytrzymując sworzeń zacisku (B) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony sworznia i odchylić zacisk hamulcowy (C) całkowicie do góry. Sprawdzić, czy nie nastąpiła utrata właściwości lub uszkodzenie przewodów elastycznych oraz osłon sworzni.

 

4.Wykręcić śrubę (D) mocującą elastyczny przewód hamulcowy.

5.Wymontować klocki (A) i podkładkę (B) tłoka.

 

6.Wymontować płytki ustalające (A).

 

7.Dokładnie oczyścić wspornik zacisku (B); usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień.

8.Sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma uszkodzeń lub pęknięć.

9.Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na wspornik zacisku hamulca, na powierzchnie przylegania (wskazane strzałkami) pod elementy ustalające.

10.Zamontować płytki ustalające. Wytrzeć nadmiar smaru z elementów ustalających. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem.

11.Na obudowie zacisku (B) zamontować ogólnie dostępną sprężarkę (A) tłoczka zacisku hamulcowego.

 

12.Wcisnąć tłok ze sprężarką tłoczka zacisku hamulcowego, tak aby klocki zmieściły się w zacisku. Upewnić się, że osłona tłoka jest na swoim miejscu, aby nie uległa uszkodzeniu podczas przechylania zacisku w dół.

UWAGA: Podczas wpychania tłoka zachować ostrożność; płyn hamulcowy może wylać się ze zbiornika pompy hamulcowej.

13.Wymontować sprężarkę tłoczka zacisku hamulcowego.

14.Oczyścić dokładnie zacisk, usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień.

15.Oderwać papier z podkładki przyklejanej (A), a następnie przykleić i przycisnąć ją do powierzchni wewnętrznego i zewnętrznego klocka, do której ma przylegać podkładka.



Podkładka przyklejana jest wykonana z rozciągliwego materiału i nie można jej przyklejać ponownie. Przyklejać ostrożnie.


UWAGA:
  • Upewnić się, że na powierzchni podkładki nie ma smaru.
  • Kształt podkładki przyklejanej dopasować do podkładki w pokazany sposób.

 

16.Oczyścić i usunąć smar z zewnętrznej części podtrzymującej (A), powierzchni styku tłoka (B) i podkładki (B) przedniego zacisku hamulcowego. Upewnić się, że na tych powierzchniach nie ma smaru.

 

17.Oderwać papier z podkładki przyklejanej, która została przymocowana do klocka wewnętrznego i zewnętrznego.

18.Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na miejsca wskazane strzałkami. Wytrzeć nadmiar smaru z klocków. Zanieczyszczone tarcze lub klocki hamulcowe redukują zdolność zatrzymania samochodu. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem.

19.Zamontować podkładkę tłoka, a następnie prawidłowo zamontować klocki hamulcowe.
Jeżeli klocki hamulcowe są używane ponownie, należy je zawsze montować na pierwotnych miejscach, aby zapobiec chwilowemu pogorszeniu skuteczności hamowania.

UWAGA:
  • Podczas montowania klocka hamulcowego nie przytrzymywać podkładki przyklejanej.
  • Upewnić się, że podkładka przyklejana nie zostanie zabrudzona.
  • Ustawić tłok w pozycji spoczynkowej, aby zapobiec uszkodzeniu podkładki przyklejanej.

20.Opuścić zacisk (A) na dół. Wkręcić nową śrubę kołnierzową (B) i dokręcić ją wymaganym momentem, przytrzymując sworzeń zacisku (C) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony tłoka i osłony sworznia.

 

21.Wkręcić śrubę mocującą przewodu hamulcowego i dokręcić ją wymaganym momentem.

22.Uruchomić silnik, naciskać pedał hamulca przez 10 sekund (nacisk na pedał: 20 kG).

UWAGA: Ma to na celu osadzenie podkładki przyklejanej.

23.Nacisnąć kilka razy hamulec, upewniając się, że jest sprawny.

UWAGA: Zadziałanie hamulca bezpośrednio po wymianie kompletu klocków hamulcowych może wymagać silniejszego nacisku na pedał hamulca. Kilka naciśnięć pedału hamulca przywróci normalny skok pedału.

24.Po zakończeniu montażu sprawdzić ewentualne wycieki z przewodów lub połączeń i dokręcić je w razie potrzeby.
Wykonać jazdę próbną, a następnie sprawdzić, czy nie występują wycieki.