Częste wdychanie cząsteczek pyłu z klocków hamulcowych, niezależnie od składu materiałowego, może być szkodliwe dla zdrowia.
|
1. | Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami. |
2. | Zdjąć przednie koła. |
3. | Sprawdzić grubość (A) klocka wewnętrznego (B) i klocka zewnętrznego (C). Nie uwzględniać grubości tylnej płytki.
Klocek wewnętrzny Klocek zewnętrzny |
4. | Gdy grubość jest mniejsza od dopuszczalnej, wymienić zestaw przednich klocków hamulcowych. |
1. | Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami. |
2. | Wymontować przednie koło. |
3. | Odkręcić śrubę kołnierzową (A), jednocześnie przytrzymując sworzeń zacisku (B) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony sworznia i odchylić zacisk hamulcowy (C) całkowicie do góry. Sprawdzić, czy nie nastąpiła utrata właściwości lub uszkodzenie przewodów elastycznych oraz osłon sworzni.
|
4. | Wykręcić śrubę (D) mocującą elastyczny przewód hamulcowy. |
5. | Wymontować klocki (A) i podkładkę (B) tłoka.
|
6. | Wymontować płytki ustalające (A).
|
7. | Dokładnie oczyścić wspornik zacisku (B); usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień. |
8. | Sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma uszkodzeń lub pęknięć. |
9. | Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na wspornik zacisku hamulca, na powierzchnie przylegania (wskazane strzałkami) pod elementy ustalające. |
10. | Zamontować płytki ustalające. Wytrzeć nadmiar smaru z elementów ustalających. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem. |
11. | Na obudowie zacisku (B) zamontować ogólnie dostępną sprężarkę (A) tłoczka zacisku hamulcowego.
|
12. | Wcisnąć tłok ze sprężarką tłoczka zacisku hamulcowego, tak aby klocki zmieściły się w zacisku. Upewnić się, że osłona tłoka jest na swoim miejscu, aby nie uległa uszkodzeniu podczas przechylania zacisku w dół. UWAGA: Podczas wpychania tłoka zachować ostrożność; płyn hamulcowy może wylać się ze zbiornika pompy hamulcowej. |
13. | Wymontować sprężarkę tłoczka zacisku hamulcowego. |
14. | Oczyścić dokładnie zacisk, usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień. |
15. | Oderwać papier z podkładki przyklejanej (A), a następnie przykleić i przycisnąć ją do powierzchni wewnętrznego i zewnętrznego klocka, do której ma przylegać podkładka.
UWAGA:
|
16. | Oczyścić i usunąć smar z zewnętrznej części podtrzymującej (A), powierzchni styku tłoka (B) i podkładki (B) przedniego zacisku hamulcowego. Upewnić się, że na tych powierzchniach nie ma smaru.
|
17. | Oderwać papier z podkładki przyklejanej, która została przymocowana do klocka wewnętrznego i zewnętrznego. |
18. | Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na miejsca wskazane strzałkami. Wytrzeć nadmiar smaru z klocków. Zanieczyszczone tarcze lub klocki hamulcowe redukują zdolność zatrzymania samochodu. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem. |
19. | Zamontować podkładkę tłoka, a następnie prawidłowo zamontować klocki hamulcowe. Jeżeli klocki hamulcowe są używane ponownie, należy je zawsze montować na pierwotnych miejscach, aby zapobiec chwilowemu pogorszeniu skuteczności hamowania. UWAGA:
|
20. | Opuścić zacisk (A) na dół. Wkręcić nową śrubę kołnierzową (B) i dokręcić ją wymaganym momentem, przytrzymując sworzeń zacisku (C) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony tłoka i osłony sworznia.
|
21. | Wkręcić śrubę mocującą przewodu hamulcowego i dokręcić ją wymaganym momentem. |
22. | Uruchomić silnik, naciskać pedał hamulca przez 10 sekund (nacisk na pedał: 20 kG). UWAGA: Ma to na celu osadzenie podkładki przyklejanej. |
23. | Nacisnąć kilka razy hamulec, upewniając się, że jest sprawny. UWAGA: Zadziałanie hamulca bezpośrednio po wymianie kompletu klocków hamulcowych może wymagać silniejszego nacisku na pedał hamulca. Kilka naciśnięć pedału hamulca przywróci normalny skok pedału. |
24. | Po zakończeniu montażu sprawdzić ewentualne wycieki z przewodów lub połączeń i dokręcić je w razie potrzeby. Wykonać jazdę próbną, a następnie sprawdzić, czy nie występują wycieki. |