Sprawdzanie i wymiana tylnych klocków hamulcowych



Częste wdychanie cząsteczek pyłu z klocków hamulcowych, niezależnie od składu materiałowego, może być szkodliwe dla zdrowia.
  • Unikać wdychania cząsteczek pyłu.
  • Nigdy nie używać sprężonego powietrza ani szczotki do czyszczenia zespołów hamulcowych. Należy użyć odpowiedniego odkurzacza.



Sprawdzanie


1.Podnieść tył samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

2.Zdjąć tylne koła.

3.Sprawdzić grubość (A) klocka wewnętrznego (B) i klocka zewnętrznego (C). Nie uwzględniać grubości tylnej płytki klocka.

Grubość klocków hamulcowych: 
 Wartość nominalna: 9,0 mm 
 Wartość dopuszczalna: 1,6 mm 

 

4.Gdy grubość jest mniejsza od dopuszczalnej, wymienić zestaw klocków hamulcowych.

Wymiana


1.Podnieść tył samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

2.Zdjąć tylne koła.

3.Odkręcić śruby kołnierzowe (A), jednocześnie przytrzymując odpowiedni sworzeń zacisku (B) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony sworznia i wymontować zacisk (C). Sprawdzić, czy nie nastąpiła utrata właściwości lub uszkodzenie przewodów elastycznych oraz osłon sworzni.

UWAGA: Nie skręcać przewodu hamulcowego i linki hamulca postojowego, aby zapobiec uszkodzeniu.

 


4.Wymontować klocki hamulcowe (A).

 

5.Wymontować płytki ustalające (A).

 

6.Dokładnie oczyścić wspornik zacisku (B); usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień.

7.Sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma uszkodzeń lub pęknięć.

8.Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na wspornik zacisku hamulca, na powierzchnie przylegania (wskazane strzałkami) pod elementy ustalające.

9.Zamontować płytki ustalające. Wytrzeć nadmiar smaru z elementów ustalających. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem.

10.Oczyścić dokładnie zacisk, usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień.

11.Oderwać papier z podkładki przyklejanej (A), a następnie przykleić i przycisnąć ją do powierzchni wewnętrznego i zewnętrznego klocka, do której ma przylegać podkładka.



Podkładka przyklejana jest wykonana z rozciągliwego materiału i nie można jej przyklejać ponownie. Przyklejać ostrożnie.


UWAGA:
  • Upewnić się, że na powierzchni podkładki nie ma smaru.
  • Kształt podkładki przyklejanej dopasować do podkładki w pokazany sposób.

 

12.Oderwać papier z podkładki przyklejanej, która została przymocowana do klocka wewnętrznego i zewnętrznego.

13.Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na miejsca wskazane strzałkami. Wytrzeć nadmiar smaru z klocków hamulcowych. Zanieczyszczone tarcze lub klocki hamulcowe redukują zdolność zatrzymania samochodu. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem.

 

14.Prawidłowo zamontować klocki hamulcowe. Jeżeli klocki hamulcowe są używane ponownie, należy je zawsze montować na pierwotnych miejscach, aby zapobiec chwilowemu pogorszeniu skuteczności hamowania.

UWAGA:
  • Podczas montowania klocka hamulcowego nie przytrzymywać podkładki przyklejanej.
  • Upewnić się, że podkładka przyklejana nie zostanie zabrudzona.

15.Oczyścić i usunąć smar z zewnętrznej części podtrzymującej (A), powierzchni styku tłoka (B) i podkładki (B) tylnego zacisku hamulca. Upewnić się, że na tych powierzchniach nie ma smaru.

 

16.Obrócić tłoczek zacisku zgodnie ze wskazówkami zegara do cylindra, następnie kręcąc tłoczkiem, wyrównać wycięcie (C) tłoczka z zaczepem (D) na klocku wewnętrznym. Nasmarować osłonę smarem do elementów gumowych, aby uniknąć skręcania osłony tłoczka. Jeśli osłona tłoczka jest skręcona, należy ją zdjąć i osadzić w prawidłowym położeniu. Upewnić się, że osłona tłoka jest na swoim miejscu, aby nie uległa uszkodzeniu podczas montowania zacisku.

UWAGA:
  • Podczas przesuwania tłoka do zacisku zachować ostrożność; płyn hamulcowy może wylać się ze zbiornika pompy hamulcowej.
  • Ustawić tłok w pozycji spoczynkowej, aby zapobiec uszkodzeniu podkładki przyklejanej.

17.Zamontować tylny zacisk odpowiednio do ustawienia wewnętrznego klocka. Wkręcić nową śruby kołnierzowe (B) i dokręcić je wymaganym momentem, przytrzymując odpowiedni sworzeń zacisku (F) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony tłoka i osłon sworzni.

18.Uruchomić silnik, naciskać pedał hamulca przez 10 sekund (nacisk na pedał: 20 kG).

UWAGA: Ma to na celu osadzenie podkładki przyklejanej.

19.Nacisnąć kilka razy hamulec, upewniając się, że jest sprawny.

UWAGA: Zadziałanie hamulca bezpośrednio po wymianie kompletu klocków hamulcowych może wymagać silniejszego nacisku na pedał hamulca. Kilka naciśnięć pedału hamulca przywróci normalny skok pedału.

20.Po zakończeniu montażu sprawdzić ewentualne wycieki z przewodów lub połączeń i dokręcić je w razie potrzeby. Wykonać jazdę próbną, a następnie sprawdzić, czy nie występują wycieki.