Częste wdychanie cząsteczek pyłu z klocków hamulcowych, niezależnie od składu materiałowego, może być szkodliwe dla zdrowia.
|
1. | Podnieść tył samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami. |
2. | Zdjąć tylne koła. |
3. | Sprawdzić grubość (A) klocka wewnętrznego (B) i klocka zewnętrznego (C). Nie uwzględniać grubości tylnej płytki klocka.
|
4. | Gdy grubość jest mniejsza od dopuszczalnej, wymienić zestaw klocków hamulcowych. |
1. | Podnieść tył samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami. |
2. | Zdjąć tylne koła. |
3. | Odkręcić śruby kołnierzowe (A), jednocześnie przytrzymując odpowiedni sworzeń zacisku (B) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony sworznia i wymontować zacisk (C). Sprawdzić, czy nie nastąpiła utrata właściwości lub uszkodzenie przewodów elastycznych oraz osłon sworzni. UWAGA: Nie skręcać przewodu hamulcowego i linki hamulca postojowego, aby zapobiec uszkodzeniu.
|
4. | Wymontować klocki hamulcowe (A).
|
5. | Wymontować płytki ustalające (A).
|
6. | Dokładnie oczyścić wspornik zacisku (B); usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień. |
7. | Sprawdzić, czy tarcza hamulcowa nie ma uszkodzeń lub pęknięć. |
8. | Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na wspornik zacisku hamulca, na powierzchnie przylegania (wskazane strzałkami) pod elementy ustalające. |
9. | Zamontować płytki ustalające. Wytrzeć nadmiar smaru z elementów ustalających. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem. |
10. | Oczyścić dokładnie zacisk, usunąć ślady rdzy i sprawdzić pod kątem ewentualnych pęknięć lub wyżłobień. |
11. | Oderwać papier z podkładki przyklejanej (A), a następnie przykleić i przycisnąć ją do powierzchni wewnętrznego i zewnętrznego klocka, do której ma przylegać podkładka.
UWAGA:
|
12. | Oderwać papier z podkładki przyklejanej, która została przymocowana do klocka wewnętrznego i zewnętrznego. |
13. | Nałożyć cienką warstwę smaru Molykote M77 na miejsca wskazane strzałkami. Wytrzeć nadmiar smaru z klocków hamulcowych. Zanieczyszczone tarcze lub klocki hamulcowe redukują zdolność zatrzymania samochodu. Chronić tarcze i klocki hamulcowe przed zabrudzeniem smarem.
|
14. | Prawidłowo zamontować klocki hamulcowe. Jeżeli klocki hamulcowe są używane ponownie, należy je zawsze montować na pierwotnych miejscach, aby zapobiec chwilowemu pogorszeniu skuteczności hamowania. UWAGA:
|
15. | Oczyścić i usunąć smar z zewnętrznej części podtrzymującej (A), powierzchni styku tłoka (B) i podkładki (B) tylnego zacisku hamulca. Upewnić się, że na tych powierzchniach nie ma smaru.
|
16. | Obrócić tłoczek zacisku zgodnie ze wskazówkami zegara do cylindra, następnie kręcąc tłoczkiem, wyrównać wycięcie (C) tłoczka z zaczepem (D) na klocku wewnętrznym. Nasmarować osłonę smarem do elementów gumowych, aby uniknąć skręcania osłony tłoczka. Jeśli osłona tłoczka jest skręcona, należy ją zdjąć i osadzić w prawidłowym położeniu. Upewnić się, że osłona tłoka jest na swoim miejscu, aby nie uległa uszkodzeniu podczas montowania zacisku. UWAGA:
|
17. | Zamontować tylny zacisk odpowiednio do ustawienia wewnętrznego klocka. Wkręcić nową śruby kołnierzowe (B) i dokręcić je wymaganym momentem, przytrzymując odpowiedni sworzeń zacisku (F) kluczem. Zachować ostrożność, aby nie uszkodzić osłony tłoka i osłon sworzni. |
18. | Uruchomić silnik, naciskać pedał hamulca przez 10 sekund (nacisk na pedał: 20 kG). UWAGA: Ma to na celu osadzenie podkładki przyklejanej. |
19. | Nacisnąć kilka razy hamulec, upewniając się, że jest sprawny. UWAGA: Zadziałanie hamulca bezpośrednio po wymianie kompletu klocków hamulcowych może wymagać silniejszego nacisku na pedał hamulca. Kilka naciśnięć pedału hamulca przywróci normalny skok pedału. |
20. | Po zakończeniu montażu sprawdzić ewentualne wycieki z przewodów lub połączeń i dokręcić je w razie potrzeby. Wykonać jazdę próbną, a następnie sprawdzić, czy nie występują wycieki. |