Naprawa alternatora

Rysunek zestawieniowy

 

Wymagane narzędzia specjalne
Narzędzie do montażu (  07749-0010000)
 

Nasadka narzędzia do montażu, 42 x 47 mm (  07746-0010300)
 



UWAGA: Podczas wykonywania poniższej procedury pomocny jest rysunek zestawieniowy.

Demontaż alternatora


1.Alternator i regulator napięcia sprawdzić przed ich wymontowaniem.

2.Wymontować alternator.

3.Wykręcić cztery śluby.

 

4.Podgrzewać gniazdo łożyska nagrzewnicą do włosów przez około 5 minut (50-60°C).

 

5.Oddzielić tylną obudowę od części przedniej umieszczając płaską końcówkę wkrętaka w otworach i podważając.

UWAGA: Należy uważać, aby nie uszkodzić stojana końcówką wkrętaka.

 

6.Oddzielić obudowę tylną (A) i obudowę przednią (B) tak, aby twornik pozostał przymocowany do obudowy tylnej.

 

7.Jeśli nie jest wymieniane przednie i/lub tylne łożysko, przejść do punktu 15. Umieścić wirnik w imadle ze szczękami wyłożonymi miękkim materiałem, a następnie odkręcić nakrętkę zabezpieczającą koła pasowego.

 

8.Wymontować wirnik używając ściągacza, jak pokazano na rysunku.

 

9.Sprawdzić, czy wałek wirnika nie jest zatarty i czy powierzchnia łożyska w przedniej obudowie ma ślady zatarcia.

  • Jeśli wirnik lub przednia obudowa są uszkodzone, wymienić alternator.
  • Jeśli wirnik i przednia obudowa nie noszą śladów uszkodzeń, przejść do punktu 10.

10.Wymontować łożysko tylne, używając ściągacza, jak pokazano na rysunku.

 

11.Użyć prasy ręcznej do założenia nowego łożyska tylnego. Nacisk stosować wyłącznie na wewnętrzną bieżnię łożyska, aby nie uszkodzić łożyska.

 

12.Wymontować płytkę ustalającą łożyska przedniego.

 

13.Umieścić obudowę przednią w imadle i wypchnąć łożysko przednie używając mosiężnego wybijaka (A) i młotka.

 

14.Młotkiem i narzędziami specjalnymi zamontować nowe przednie łożysko w przedniej obudowie.

 


Sprawdzanie szczotek alternatora


15.Zmierzyć suwmiarką długość obu szczotek.

  • Jeśli długość jest mniejsza od dopuszczalnej, wymienić zespół tylnej obudowy.
  • Jeśli długość szczotek jest prawidłowa, przejść do 16.

Długość szczotek alternatora 
Wartość nominalna (nowe): 19,0 mm 
Wartość dopuszczalna: 5 mm 

 

Sprawdzanie pierścieni ślizgowych wirnika


16.Sprawdzić ciągłość obwodu między pierścieniami ślizgowymi (A).

  • Jeśli jest ciągłość obwodu, przejść do 17.
  • Jeśli w obwodzie jest przerwa, wymienić zespół wirnika.

 

17.Sprawdzić ciągłość obwodu między pierścieniami ślizgowymi (A) a wirnikiem (B) i wałkiem wirnika (C).

  • Jeśli obwód jest otwarty, wymienić zespół tylnej obudowy i przejść do 18.
  • Jeśli obwód jest zamknięty (przebicie), wymienić zespół wirnika.

Montaż alternatora


18.Jeśli koło pasowe zostało wymontowane, wsunąć wirnik w przednią obudowę, następnie dokręcić nakrętkę kontrującą momentem 111 N·m (11,3 kG·m).

19.Usunąć wszystkie ślady smaru lub oleju z pierścieni ślizgowych.

20.Włożyć szczotki (A), następnie wsunąć szpilkę lub wiertło (B) (o średnicy około 1,8 mm) w celu podtrzymania szczotek na miejscu.

 

21.Podgrzewać gniazdo łożyska nagrzewnicą do włosów przez około 5 minut (50-60°C).

22.Zmontować razem zespół tylnej obudowy (A) i zespół wirnik/przednia obudowa (B), następnie skręcić czterema śrubami (D) i wyciągnąć szpilkę (D).

 


23.Po zmontowaniu alternatora obrócić ręką koło pasowe, sprawdzając, czy wirnik obraca się swobodnie bez hałasu.

24.Zamontować alternator i wyregulować napięcie paska.