Usuwanie usterek układów paliwowego i emisji
Usterki okresowe
Termin ‘‘usterki okresowe'' oznacza, że w systemie mogła wystąpić usterka, lecz teraz już jej nie ma. Jeśli lampka MIL lub kontrolka świec żarowych w zestawie wskaźników po włączeniu zapłonu nie włącza się, należy sprawdzić luźne złączki i przewody związane z układem, którego usterka dotyczy.
Przerwy i zwarcia
„Przerwa” i „Zwarcie” to typowe terminy elektrotechniczne. Przerwa oznacza brak możliwości przepływu prądu przez przewód lub złącze. Zwarcie oznacza niepożądane połączenie przewodu z masą lub innym przewodem. W najprostszych obwodach taka sytuacja oznacza, że obwód nie będzie w ogóle działał. W skomplikowanych systemach elektronicznych (takich jak ECM) może to czasami oznaczać, że system działa, lecz w sposób inny niż założono.
Działanie lampki MIL
W tych modelach po ustawieniu kluczyka w położeniu zapłonu (II) bez uruchomienia silnika kontrolka usterki zaświeci się na około 20 sekund. Następnie zgaśnie lub będzie migać 5 razy w różnych warunkach. Jest to zjawisko normalne: wskazuje stan samodiagnozy układu kontroli emisji spalin.
Sprawdzanie kodów DTC testerem HDS
Po wykryciu usterki przez moduł ECM zapala się lampka MIL (A) lub kontrolka świec żarowych (B) w zestawie wskaźników.
Gdy tester HDS jest podłączony do złącza DLC (A) (znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy), po włączeniu zapłonu będzie wskazywał kod DTC.
Jeżeli pali się lampka MIL lub kontrolka świec żarowych, lub gdy podejrzewa się pojawienie się problemu z prowadzeniem samochodu, należy postępować zgodnie z następującą procedurą:
1. | Podłączyć HDS do DLC (szczegółowe informacje zamieszczono w Instrukcji obsługi HDS).
|
2. | Włączyć zapłon, wybrać DIESEL, a następnie w MENU DTC na ekranie testera obserwować wskazywane kody DTC.
|
3. | Zapisać wszystkie kody DTC i dane zatrzymane.
|
4. | Wykonać czynności przewidziane dla wskazanego kodu usterki DTC.
|
Gdy nie zapalają się lampka MIL i/lub kontrolka świec żarowych
Gdy nie zapalają się lampka MIL i/lub kontrolka świec żarowych, ale występuje problem z prowadzeniem samochodu, usunąć usterkę na podstawie objawu.
Jeśli nie można ponownie wywołać kodu DTC
Niektóre sposoby usuwania usterek wymagają wyzerowania pamięci ECM i spowodowania ponownego wystąpienia kodu DTC. Jeśli usterka jest okresowa i nie można wywołać jej kodu DTC, nie kontynuować procedury. Prawdopodobnie zdarzyło się to tylko w wyniku pomyłki i niepotrzebna jest wymiana ECM.
Polecenie HDS kasowania pamięci
ECM przechowuje rozmaite dane dotyczące prawidłowego działania systemu, nawet przy braku zasilania elektrycznego, jak w przypadku rozłączenia ujemnego bieguna akumulatora lub bezpiecznika nr 9 IGP (20 A). Jednak przechowane dane, oparte na wadliwych częściach należy skasować za pomocą ‘‘POLECENIA ZEROWANIA'' HDS, po wymianie części.
Tester HDS jest wyposażony w trzy rodzaje poleceń kasowania. Polecenia te umożliwiają kasowanie kodów DTC i zerowanie modułu ECM. Polecenie kasowania DTC powoduje usunięcie wszystkich przechowywanych kodów DTC i danych zatrzymanych. Ta czynność musi zostać wykonana za pomocą HDS po wywołaniu kodu DTC w trakcie usuwania usterek. Polecenie zerowania ECM usuwa wszystkie zapamiętane DTC, dane zatrzymane i wszystkie inne dane w celu naprawy układu.
Kasowanie DTC
1. | Skasować kody DTC za pomocą testera HDS przy zatrzymanym silniku.
|
2. | Wyłączyć zapłon i odczekać 1 minutę.
|
3. | Odłączyć HDS od złącza DLC.
|
Zerowanie ECM
Polecenie to usuwa zapamiętane dane, takie jak DTC czy zatrzymane dane z pojazdu.
1. | Wyzerować pamięć ECM za pomocą HDS przy zgaszonym silniku.
|
2. | Wyłączyć zapłon i odczekać 1 minutę.
|
3. | Odłączyć HDS od złącza DLC.
|
Zakończenie sesji usuwania usterek (wymagane po każdym usuwaniu usterek)
1. | Wyzerować ECM za pomocą HDS.
|
3. | Odłączyć HDS od złącza DLC.
UWAGA: Moduł ECM jest częścią układu immobilizera. W przypadku wymiany modułu ECM będzie on miał inny kod immobilizera. Aby uruchomić silnik, należy przeprogramować kod immobilizera używając testera HDS.
|
Sposób usuwania usterek złączek obwodu modułu ECM
Wymagane narzędzia specjalne
Zestaw testowy ECM ( 070AJ-RBD0200)
3. | Wyłączyć zapłon i odczekać 1 minutę.
|
4. | Odłączyć złączki modułu ECM (A) i sprawdzić styki począwszy od strony styku złączek.
|
5. | Sprawdzić średnicę styku złączki i wybrać odpowiedni próbnik (męski).
|
6. | Podłączyć jedną stronę (A) sznura połączeniowego do dostępnego na rynku miernika cyfrowego (B), a drugą stronę sznura podłączyć do próbnika testera.
|
7. | Po przeprowadzeniu diagnostyki/usuwania usterek złączki modułu ECM należy użyć portu testowego styku (A) nad stykiem, który ma zostać sprawdzony.
|
8. | Delikatnie wsunąć próbnik (męski) do styków złączki od strony styku. Nie wciskać końcówek w styki na siłę.

- Aby wyniki były prawidłowe, zawsze należy używać próbnika (męskiego).
- Aby uniknąć uszkodzenia styków złączki, nie należy wkładać do nich próbników, spinaczy biurowych ani podobnych przedmiotów, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia styków. Uszkodzone styki są przyczyną słabych połączeń i nieprawidłowych pomiarów.
- Nie przekłuwać izolacji przewodu. Przekłuwanie izolacji może doprowadzić do powstania przerw w połączenia elektrycznych.
|
Aktualizacja oprogramowania modułu ECM i jego zamiana w celu sprawdzenia
Wymagane narzędzia specjalne
Moduł HIM firmy Honda ( (HIM) EQS05A35570)
Tę procedurę należy stosować w przypadku zamiany modułu ECM na sprawdzony w działaniu, w trakcie procedury usuwania usterek. Moduł ECM należy przeprogramować tylko wtedy, gdy nie zainstalowano w nim najnowszego oprogramowania.
UWAGA: W trakcie aktualizacji oprogramowania modułu ECM nie wolno wyłączać zapłonu. Jeśli zapłon zostanie wyłączony przed zakończeniem programowania, może dojść do uszkodzenia ECM.
Sposób przeprowadzania aktualizacji oprogramowania modułu ECM
UWAGA:
- Upewnić się, że w testerze HDS zainstalowane jest najbardziej aktualne oprogramowanie.
- Aby mieć pewność, że moduł ECM zawiera najnowsze oprogramowanie, należy je uaktualniać zawsze podczas zamiany lub wymiany modułu ECM.
- Nie można aktualizować oprogramowania modułu ECM przy użyciu programu, który jest już w nim zainstalowany. Moduł przyjmie tylko nowy program.
- Przed uaktualnieniem oprogramowania modułu ECM należy dopilnować, aby akumulator był całkowicie naładowany.
- Aby zapobiec uszkodzeniu ECM, w trakcie programowania nie wolno uruchamiać żadnych urządzeń elektrycznych (układów audio, hamulców, klimatyzacji, szyb, dachu sterowanego (jeśli należy do wyposażenia), zamków w drzwiach, itp.).
- Jeśli konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki modułu HIM, ponieważ podczas aktualizacji oprogramowania włączyła się lub pulsowała czerwona kontrolka (nr 3) modułu HIM, należy podczas odłączania modułu HIM od złącza testera (DLC) pozostawić włączony zapłon. Zapobiegnie to uszkodzeniu modułu ECM.
- Wysoka temperatura w przedziale silnikowym może sprawić, że moduł ECM będzie zbyt gorący, aby możliwa była aktualizacja. Jeżeli tuż przed tą procedurą silnik pracował, należy otworzyć klapę silnika i ochłodzić przedział silnikowy.
1. | Włączyć zapłon (II), ale nie uruchamiać silnika.
|
2. | Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.
|
4. | Jeżeli tester HDS nie jest wyposażony w funkcję aktualizacji, należy odłączyć tester HDS od pojazdu i podłączyć moduł HIM.
|
5. | Jeżeli w module ECM zapisane jest najnowsze oprogramowanie, należy odłączyć tester HDS lub moduł HIM od złącza DLC, a następnie powrócić do wykonywanej procedury. Jeżeli zapisane w module ECM oprogramowanie nie jest najnowsze, należy wykonać procedurę aktualizacji modułu ECM w sposób opisany na etykiecie modułu HIM lub w systemie aktualizacji oprogramowania modułu ECM.
UWAGA: Jeżeli system aktualizacji oprogramowania modułu ECM wymaga ochłodzenia modułu ECM, należy postępować według instrukcji na ekranie.
|
Wymiana modułu ECM
1. | Podłączyć moduł HDS do złącza DLC (A) umieszczonego pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.
|
4. | Wyłączyć zapłon i odczekać 1 minutę.
|
7. | Odłączyć złączki (A) ECM.
|
8. | Wymontować wspornik (B), a następnie wymontować moduł ECM (C).
|
9. | Zamontować ECM w kolejności odwrotnej do procedury wymontowania.
|
10. | Włączyć zapłon (II).
UWAGA: DTC P0630 „VIN Not Programmed or Mismatch” (Numer VIN nie został zaprogramowany lub wersja jest nieprawidłowa) — taki komunikat zostanie zapisany, ponieważ numer VIN nie został zaprogramowany w module ECM. Należy zignorować ten komunikat i kontynuować procedurę.
|
11. | Wprowadzić numer VIN do modułu ECM, korzystając z testera HDS.
|
12. | Za pomocą testera HDS należy wybrać SYSTEM IMMOBILIZERA.
|
13. | Przeprogramować kod immobilizera, stosując procedurę wymiany ECM w testerze HDS; umożliwi to uruchomienie silnika.
|
14. | Wyzerować ECM za pomocą HDS.
|
Stan OBD
Stan OBD (diagnostyki pokładowej) pokazuje bieżący stan systemu każdego kodu usterki DTC oraz wszystkie parametry. Funkcja ta służy do sprawdzania, czy naprawa technika została zakończona pomyślnie. Wyniki testów diagnostycznych kodów DTC są wyświetlone jako:
- PASSED: (POZYTYWNY) Samodiagnostyka została zakończona pomyślnie.
- NIEUDANY: Samodiagnostyka została zakończona z wynikiem negatywnym.
- NIEZAKOŃCZONY: Diagnostyka OBD jest w toku, ale nie umożliwia rejestracji DTC.