Otwieranie klapy bagażnika pilotem
Ponieważ moje sprężyny
gazowe w klapie bagażnika wyzionęły ducha i konieczna była ich wymiana,
postanowiłem poza ich wymianą zrobić sobie układ automatycznego otwierania klapy
pilotem.
Klapa bagażnika otwiera się po dwukrotnym wciśnięciu przycisku otwierania na
pilocie. Otwierania bagażnika działa również bez pilota od wewnątrz auta. Aby
otworzyć bagażnik, należy dwukrotnie nacisnąć na „otwórz” przycisk blokady
zamków drzwi w panelu sterującym w drzwiach kierowcy;
Odstęp czasu między pierwszym a drugim wciśnięciem powinien wynosić od 1,5 do ok. 5 sekund. Podwójne wciśnięcie jest konieczne dlatego, żeby każde otwarcie samochodu nie powodowało niepotrzebnego otwierania bagażnika. Tradycyjne otwieranie "ręczne" dalej działa normalnie.
Efekt otwierania klapy pilotem można zobaczyć niżej:
Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.
Pierwowzór układu zobaczyłem na forum Skody Fabii i stamtąd wziąłem pomysł na mechaniczne rozwiązanie unoszenia klapy.
Bazą elektronicznego układu sterującego
był moduł Abli pokazany na forum
civicklub.pl i zastosowany w wer. 4D, później zmieniony przez
Ropika - zamiast przekaźnika czasowego użył układu
"NE555". Ostatecznie po przebudowie (przeprojektowałem część układu
odpowiedzialnego za wyłączenie elektroniki) moduł został dostosowany do Civica 5D.
Od strony elektronicznej, klapa bagażnika zostanie otwarta, jeżeli w odpowiednim
czasie zostanie w pilocie dwukrotnie wciśnięty przycisk "otwierania".
Układ działa w taki sposób, że po wysłaniu pierwszego impulsu sterującego, moduł
wchodzi w stan "oczekiwania". Jeżeli w określonym czasie (po ok. 1,5 od
pierwszego wciśnięcia guzika) zostanie wysłany drugi impuls, układ zasteruje
siłownikiem rygla zamka klapy bagażnika. Po upływie określonego czasu od pierwszego
wciśnięcia przycisku (ok. 15 sek.) moduł "odstawia" się, co zapobiega pobieraniu
energii i ew. otwarciu klapy przy przypadkowym wciśnięciu przycisku "otwarcia".
Kolejne otwarcie będzie możliwe dopiero po ponownym dwukrotnym wciśnięciu przycisku...
Aby układ zadziałał, oprócz modułu sterującego, należy wykonać mechaniczny układ, który pozwoli na otwieranie się klapy po zwolnieniu blokady w zamku.
Od strony mechanicznej, żeby po otwarciu pilotem klapa sama szła do góry trzeba było zastosować sprężyny powodujące
"podbicie" klapy i zmienić sprężyny gazowe na mocniejsze (tutaj
dziękuję mojemu ojcu za pomoc w przygotowaniu części mechanicznej układu).
Na podstawie
katalogu FA Krosno, standardowe dla wer. 5D siłowniki zamieniłem na modele stosowane w Citroenie XM
Break kombi (prod. 1989-2000) o sile 570N.
Tabela zamienników wykonana na podstawie informacji otrzymanych od użytkowników oraz zawartych na forum www.civicforum.pl:
Samochód | Nr wg. FA Krosno | Długość [mm] | Skok [mm] | Siła [N] | Uwagi |
Honda
Civic 5D roczniki: 2006-2011 |
24612 | 639 | 258 | 465 | Za słabe do aut. podnoszenia klapy |
Mercedes M Klasa W163
roczniki: 02/1998-06/2005 |
23921 | 640 | 260 | 510 | Bardzo dobre zamienniki orginałów. W kilku przypadkach wystąpiły problemy z aut. podnoszeniem klapy. |
Honda
Civic TypeR roczniki: 2007-2011 |
OEM | 515 | Nr OEM: 74820-SMT-E020-M1 | ||
Citroen C4 Picasso
rocznik: II 2007 |
24530 | 640 | 255 | 565 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy. |
Citroen XM kombi * roczniki: 1989-2000 |
23892 | 630 | 220 | 570 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy bez spoilera. W ciepłe dni radzą sobie z klapą dod. obciążoną seryjnym spoilerem. Nr OEM: 96026964 |
Citroen C4 Picasso | 24529 | 640 | 255 | 595 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem. |
Citroen C4 Picasso roczniki: od X 2006 |
24559 | 585 | 190 | 625 | Obniżają klapę o
5cm. Dobrze działają z
aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Nr OEM: 9654438680, 8731.N9 |
Citroen Evasion
|
23810 | 627 | 230 | 630 | Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej spoilerem Mugen. Nr OEM: 8731A3 |
Film z serwisu Youtube, na którym widać jak pracuje klapa obciążona spoilerem Mugen'a, po założeniu siłowników od Citroena Evasion 630N;
*
UWAGA. W sprzedaży pojawiają się siłowniki do
Citroena XM o różnych długościach tej "grubszej części"
oznaczone 2330AB1- krótsza i 2330AB1D - dłuższa.
Wersja "dłuższa" nie nadaje się do ponoszenia klapy.
Po nałożeniu sprężyn siłownik nie jest w stanie ścisnąć się do końca i klapa
bagażnika odstaje i nie jest w stanie się domknąć;
Proces wymiany samych siłowników jest pokazany w temacie "Wymiana siłowników klapy bagażnika"
Za część "podbijającą" odpowiedzialne są dwie sprężyny (po jednej na każdy siłownik), które automatycznie powodują "podbicie" klapy, i siłowniki, które same potrafią podnieść klapę do góry.
Sprężynę razem z podkładkami udało się założyć po zdjęciu mocowania siłowników. Orginalne sprężyny gazowe miały mocowania zakręcane, zaś nowe po zakręceniu zostały zabezpieczone przed odkręceniem przez "zapunktowanie". Po lekkim rozwierceniu "blokady" końcówki dało się bez problemu odkręcić;
Końcówki plastikowe odkręca się bez żadnych dodatkowych zabiegów. Aby nie uszkodzić tłoczyska, wykręcanie końcówek siłowników najlepiej wykonywać po owinięciu tłoczyska kawałkiem materiału, lub zaciśnięciu go między kawałkami drewna:
Zestaw "podbijający" to sprężyny (pomalowane razem z końcówką siłownika na czarno), podkładki (wzmacniające działanie sprężyny) i kawałek taśmy izolacyjnej:
Dzięki pomalowaniu dodatkowych elementów, po zamknięciu klapy bagażnika przez szparę między klapą a karoserią nie widać będzie sprężyn i podkładek.
Taśma ma na celu zabezpieczenie podkładek i sprężyny przed przesuwaniem się po tłoczysku (lepszy byłby kawałek rurki plastikowej, albo kawałek gumowego wężyka o odpowiednich średnicach, ale akurat nie miałem takich pod ręką).
Sprężyna "podbijająca" klapę bagażnika powinna być dobrana pod kątem długości, średnicy i siły, na postawie odległości między główką mocowania siłownika a jej główną częścią;
W pierwszej wersji, dobór sprężyn został zrobiony "na oko" ze sprężyny od starego parasola automatycznego (po wielu próbach, docinając po kawałku aż do odpowiedniej długości). Jednak po kilku tygodniach straciły swoja sprężystość i ostatecznie u jednego z producentów zostały zamówione nowe sprężyny zrobione na wymiar.
Poszczególne etapy przygotowania "podbijacza":
Po zdjęciu mocowania i założeniu sprężyn, odwrócone sprężyny gazowe wróciły na swoje miejsce. Po odwróceniu siłownika, sprężyny (na tyle mocne, że podkładki nie były potrzebne) nie będą przesuwać się po tłoczysku:
Montaż elektronicznego układu sterującego.
Niżej przedstawiony jest opis montażu sterownika pod plastikowym boczkiem bagażnika. Sam sterownik można zamontować również przy skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą co jest mniej pracochłonne. Opis takiego montażu mogę wysłać osobom, które zamówią u mnie opisany tutaj układ.
Uwaga!
Podłączając moduł
taki sposób jak niżej, należy zachować ostrożność, ponieważ otwieranie bagażnika
jest aktywne także podczas jazdy samochodem.
Ze względów bezpieczeństwa, dużo
lepszym rozwiązaniem może być podpięcie przewodu masowego modułu do wyłącznika hamulca
ręcznego.
W takim przypadku otarcie klapy bagażnika było by możliwe jedynie po
zaciągnięciu tego hamulca.
Opis takiego podłączenia znajduje się na dole strony.
Po ściągnięciu
bocznej
osłony bagażnika, uzyskuje się dostęp do miejsca zamocowania modułu, punktu masowego i wiązki z
przewodami, gdzie zostanie przylutowany przewód sterujący siłownikiem rygla zamka klapy bagażnika.
Pozostałe przewody wychodzące z modułu, zostały podciągnięte do innych miejsc, i tak;
- plus 12V został dolutowany do przewodu zasilającego lampkę oświetlenia bagażnika,
- sygnał sterujący otwieraniem i zamykaniem zamków drzwi zostały podciągnięty z wiązki przewodów prawych tylnych drzwi
- do tego należało zdemontować
dolną osłonę środkowego słupka.
Pod boczną osłoną bagażnika znajduje się wnęka w której został umieszczony moduł. Do fabrycznie nagwintowanych otworów (gwint średnica 5mm, rozstaw otworów 16cm) został przykręcony płaskownik (kawałek starej listwy progowej) z zamocowanym modułem:
Z modułu wychodzi cztery przewody:
Minus, dolutowany do punktu masowego karoserii:
Plus, (przez bezpiecznik) dolutowany do przewodu plusowego lampki oświetlenia bagażnika:
Oprawka bezpiecznika została tak zamocowana, żeby ew. przepalony bezpiecznik można było wymienić przez otwór lampy oświetlenia:
Sygnał sterujący ryglem zamka klapy, wlutowany w przewód znajdujący się w wiązce z przewodami klapy bagażnika:
Impuls wyzwalający, dolutowany do przewodu zasilającego siłownik centralnego zamka prawych tylnych drzwi (przewód w wiązce pod dolną osłoną środkowego słupka);
Wszystkie przewody zostały przymocowane opaskami i w miarę możliwości schowane lub wpuszczone do rurek z wiązkami przewodów:
Opis podłączenia przewodu masowego pod wyłącznik hamulca ręcznego;
Możliwość
sterowania klapą bagażnika tylko przy zaciągniętym hamulcu ręcznym jest możliwe,
po podpięciu przewodu masowego modułu za wyłącznikiem hamulca ręcznego.
Dopiero
zaciągnięcie hamulca pozwoli na zasilenie modułu i da możliwość sterowania klapą.
Przewód masowy w kierunku
hamulca ręcznego został przeciągnięty z okolic prawego tylnego słupka karoserii
pod wykładziną podłogi. Po
zdemontowaniu
podłokietnika przy pomocy "chwytaka" przewód został wyciągnięty spod
wykładziny i poprowadzony w kierunku przewodu od wyłącznika hamulca.
Wykładzina
jest dość ciasno położona i częściowo przyklejona do blachy karoserii, więc w
przepychaniu konieczne było użycie dodatkowego sprzętu.
Niżej widać którędy przebiega trasa przewodu z bagażnika do podłokietnika;
Przewód z pod wykładziny należy przeciągnąć pod podłokietnik;
Po zlokalizowaniu przewodu od sygnału zaciągniętego hamulca ręcznego;
należy go przeciąć, wlutować diodę katodą
(minusem) w kierunku dźwigni hamulca i dolutować przewód z modułu od strony
katody (paska na obudowie), zgodnie ze schematem niżej.
Dioda zabezpiecza przed ew. podaniem plusa z modułu bagażnika do obrotomierza samochodu;
Po zaizolowaniu i zabezpieczeniu przewodów oraz wykonaniu testów, sterownik jest gotowy do pracy.
Zamontowany układ, jest jednym z najbardziej praktycznych i wygodnych modułów zamontowanych w moim aucie i z wielką przyjemnością będzie wykorzystywany na co dzień.
OFERTA:
Zainteresowanym mogę zbudować moduł sterujący otwieraniem bagażnika i przygotować inne elementy układu wraz z ewent. opisem montażu przy skrzynce bezpieczników. Więcej na ten temat można przeczytać w temacie "Oferta".