JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Otwieranie klapy bagażnika pilotem

 

                Ponieważ moje sprężyny gazowe w klapie bagażnika wyzionęły ducha i konieczna była ich wymiana, postanowiłem poza ich wymianą zrobić sobie układ automatycznego otwierania klapy pilotem.
Klapa bagażnika otwiera się po dwukrotnym wciśnięciu przycisku otwierania na pilocie. Otwierania bagażnika działa również bez pilota od wewnątrz auta. Aby otworzyć bagażnik, należy dwukrotnie nacisnąć na „otwórz” przycisk blokady zamków drzwi w panelu sterującym w drzwiach kierowcy;

 

Odstęp czasu między pierwszym a drugim wciśnięciem powinien wynosić od 1,5 do ok. 5 sekund. Podwójne wciśnięcie jest konieczne dlatego, żeby każde otwarcie samochodu nie powodowało niepotrzebnego otwierania bagażnika. Tradycyjne otwieranie "ręczne" dalej działa normalnie.

Efekt otwierania klapy pilotem można zobaczyć niżej:


Jeżeli występują problemy z wyświetleniem tego wideo, plik do ściągnięcia w formacie *.mp4 jest tutaj.

Pierwowzór układu zobaczyłem na forum Skody Fabii i stamtąd wziąłem pomysł na mechaniczne rozwiązanie unoszenia klapy.

Bazą elektronicznego układu sterującego był moduł Abli pokazany na forum civicklub.pl  i zastosowany w wer. 4D, później zmieniony przez Ropika - zamiast przekaźnika czasowego użył układu "NE555". Ostatecznie po przebudowie (przeprojektowałem część układu odpowiedzialnego za wyłączenie elektroniki) moduł został dostosowany do Civica 5D.
Od strony elektronicznej, klapa bagażnika zostanie otwarta, jeżeli w odpowiednim czasie zostanie w pilocie dwukrotnie wciśnięty przycisk "otwierania".
Układ działa w taki sposób, że po wysłaniu pierwszego impulsu sterującego, moduł wchodzi w stan "oczekiwania". Jeżeli w określonym czasie (po ok. 1,5 od pierwszego wciśnięcia guzika) zostanie wysłany drugi impuls, układ zasteruje siłownikiem rygla zamka klapy bagażnika. Po upływie określonego czasu od pierwszego wciśnięcia przycisku (ok. 15 sek.) moduł "odstawia" się, co zapobiega pobieraniu energii i ew. otwarciu klapy przy przypadkowym wciśnięciu przycisku "otwarcia". Kolejne otwarcie będzie możliwe dopiero po ponownym dwukrotnym wciśnięciu przycisku...

Aby układ zadziałał, oprócz modułu sterującego, należy wykonać mechaniczny układ, który pozwoli na otwieranie się klapy po zwolnieniu blokady w zamku.

Od strony mechanicznej, żeby po otwarciu pilotem klapa sama szła do góry trzeba było zastosować sprężyny powodujące "podbicie" klapy i zmienić sprężyny gazowe na mocniejsze (tutaj dziękuję mojemu ojcu za pomoc w przygotowaniu części mechanicznej układu).
Na podstawie katalogu FA Krosno, standardowe dla wer. 5D siłowniki zamieniłem na modele stosowane w Citroenie XM Break kombi (prod. 1989-2000) o sile 570N.

Tabela zamienników wykonana na podstawie informacji otrzymanych od użytkowników oraz zawartych na forum www.civicforum.pl:

Samochód Nr wg. FA Krosno Długość [mm] Skok [mm] Siła [N] Uwagi
Honda Civic 5D
roczniki: 2006-2011
24612 639 258 465 Za słabe do aut. podnoszenia klapy
Mercedes M Klasa W163
roczniki: 02/1998-06/2005
23921 640 260 510 Bardzo dobre zamienniki orginałów. W kilku przypadkach wystąpiły problemy z aut. podnoszeniem klapy.
Honda Civic TypeR
roczniki: 2007-2011
OEM     515 Nr OEM: 74820-SMT-E020-M1
Citroen C4 Picasso
rocznik: II 2007
24530 640 255 565 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy.
Citroen XM kombi *
roczniki: 1989-2000
23892 630 220 570 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy bez spoilera. W ciepłe dni radzą sobie z klapą dod. obciążoną seryjnym spoilerem. Nr OEM: 96026964
Citroen C4 Picasso 24529 640 255 595 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Citroen C4 Picasso
roczniki: od X 2006
24559 585 190 625 Obniżają klapę o 5cm. Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej seryjnym spoilerem.
Nr OEM: 9654438680, 8731.N9

Citroen Evasion
roczniki: VI/1994-XI/1995

23810  627 230 630 Dobrze działają z aut. podnoszeniem klapy dod. obciążonej spoilerem Mugen. Nr OEM: 8731A3

Film z serwisu Youtube, na którym widać jak pracuje klapa obciążona spoilerem Mugen'a, po założeniu siłowników od Citroena Evasion 630N;

* UWAGA. W sprzedaży pojawiają się siłowniki do Citroena XM o różnych długościach tej "grubszej części" oznaczone 2330AB1- krótsza i 2330AB1D - dłuższa.
Wersja "dłuższa" nie nadaje się do ponoszenia klapy.
Po nałożeniu sprężyn siłownik nie jest w stanie ścisnąć się do końca i klapa bagażnika odstaje i nie jest w stanie się domknąć;

 

Proces wymiany samych siłowników jest pokazany w temacie "Wymiana siłowników klapy bagażnika"

Za część "podbijającą" odpowiedzialne są dwie sprężyny (po jednej na każdy siłownik), które automatycznie powodują "podbicie" klapy, i siłowniki, które same potrafią podnieść klapę do góry.

Sprężynę razem z podkładkami udało się założyć po zdjęciu mocowania siłowników. Orginalne sprężyny gazowe miały mocowania zakręcane, zaś nowe po zakręceniu zostały zabezpieczone  przed odkręceniem przez "zapunktowanie". Po lekkim rozwierceniu "blokady" końcówki dało się bez problemu odkręcić;

 

Końcówki plastikowe odkręca się bez żadnych dodatkowych zabiegów. Aby nie uszkodzić tłoczyska, wykręcanie końcówek siłowników najlepiej wykonywać po owinięciu tłoczyska kawałkiem materiału, lub zaciśnięciu go między kawałkami drewna:

Zestaw "podbijający" to sprężyny (pomalowane razem z końcówką siłownika na czarno), podkładki (wzmacniające działanie sprężyny) i kawałek taśmy izolacyjnej:

 

Dzięki pomalowaniu dodatkowych elementów, po zamknięciu klapy bagażnika przez szparę między klapą a karoserią nie widać będzie sprężyn i podkładek.

Taśma ma na celu zabezpieczenie podkładek i sprężyny przed przesuwaniem się po tłoczysku (lepszy byłby kawałek rurki plastikowej, albo kawałek gumowego wężyka o odpowiednich średnicach, ale akurat nie miałem takich pod ręką).

Sprężyna "podbijająca" klapę bagażnika powinna być dobrana pod kątem długości, średnicy i siły, na postawie odległości między główką mocowania siłownika a jej główną częścią;

W pierwszej wersji, dobór sprężyn został zrobiony "na oko" ze sprężyny od starego parasola automatycznego (po wielu próbach, docinając po kawałku aż do odpowiedniej długości). Jednak po kilku tygodniach straciły swoja sprężystość i ostatecznie u jednego z producentów zostały zamówione nowe sprężyny zrobione na wymiar.

Poszczególne etapy przygotowania "podbijacza":

 

Po zdjęciu mocowania i założeniu sprężyn, odwrócone sprężyny gazowe wróciły na swoje miejsce. Po odwróceniu siłownika, sprężyny (na tyle mocne, że podkładki nie były potrzebne) nie będą przesuwać się po tłoczysku:

 

 

Montaż elektronicznego układu sterującego.

Niżej przedstawiony jest opis montażu sterownika pod plastikowym boczkiem bagażnika. Sam sterownik można zamontować również przy skrzynce bezpieczników pod deską rozdzielczą co jest mniej pracochłonne. Opis takiego montażu mogę wysłać osobom, które zamówią u mnie opisany tutaj układ.

Uwaga!
Podłączając moduł taki sposób jak niżej, należy zachować ostrożność, ponieważ otwieranie bagażnika jest aktywne także podczas jazdy samochodem.
Ze względów bezpieczeństwa, dużo lepszym rozwiązaniem może być podpięcie przewodu masowego modułu do wyłącznika hamulca ręcznego.
W takim przypadku otarcie klapy bagażnika było by możliwe jedynie po zaciągnięciu tego hamulca.
Opis takiego podłączenia znajduje się na dole strony.

Po ściągnięciu bocznej osłony bagażnika, uzyskuje się dostęp do miejsca zamocowania modułu, punktu masowego  i wiązki z przewodami, gdzie zostanie przylutowany przewód sterujący siłownikiem rygla zamka klapy bagażnika.
Pozostałe przewody wychodzące z modułu, zostały podciągnięte do innych miejsc, i tak;
- plus 12V został dolutowany do przewodu zasilającego lampkę oświetlenia bagażnika,
- sygnał sterujący otwieraniem i zamykaniem zamków drzwi zostały podciągnięty z wiązki przewodów prawych tylnych drzwi - do tego należało zdemontować dolną osłonę środkowego słupka.

Pod boczną osłoną bagażnika znajduje się wnęka w której został umieszczony moduł. Do fabrycznie nagwintowanych otworów (gwint średnica 5mm, rozstaw otworów 16cm) został przykręcony płaskownik (kawałek starej listwy progowej) z zamocowanym modułem:

 

 

Z modułu wychodzi cztery przewody:

Minus, dolutowany do punktu masowego karoserii:

 

Plus, (przez bezpiecznik) dolutowany do przewodu plusowego lampki oświetlenia bagażnika:

Oprawka  bezpiecznika została tak zamocowana, żeby ew. przepalony bezpiecznik można było wymienić przez otwór lampy oświetlenia:

 

Sygnał sterujący ryglem zamka klapy, wlutowany w przewód znajdujący się w wiązce z przewodami klapy bagażnika:

 

Impuls wyzwalający, dolutowany do przewodu zasilającego siłownik centralnego zamka prawych tylnych drzwi (przewód w wiązce pod dolną osłoną środkowego słupka);

 

Wszystkie przewody zostały przymocowane opaskami i w miarę możliwości schowane lub wpuszczone do rurek z wiązkami przewodów:

 

 

Opis podłączenia przewodu masowego pod wyłącznik hamulca ręcznego;

Możliwość sterowania klapą bagażnika tylko przy zaciągniętym hamulcu ręcznym jest możliwe, po podpięciu przewodu masowego modułu za wyłącznikiem hamulca ręcznego.
Dopiero zaciągnięcie hamulca pozwoli na zasilenie modułu i da możliwość sterowania klapą.

Przewód masowy w kierunku hamulca ręcznego został przeciągnięty z okolic prawego tylnego słupka karoserii pod wykładziną podłogi. Po zdemontowaniu podłokietnika przy pomocy "chwytaka" przewód został wyciągnięty spod wykładziny i poprowadzony w kierunku przewodu od wyłącznika hamulca.
Wykładzina jest dość ciasno położona i częściowo przyklejona do blachy karoserii, więc w przepychaniu konieczne było użycie dodatkowego sprzętu.

Niżej widać którędy przebiega trasa przewodu z bagażnika do podłokietnika;

 

Przewód z pod wykładziny należy przeciągnąć pod podłokietnik;

Po zlokalizowaniu przewodu od sygnału zaciągniętego hamulca ręcznego;

 

należy go przeciąć,  wlutować diodę katodą (minusem) w kierunku dźwigni hamulca i dolutować przewód z modułu od strony katody (paska na obudowie), zgodnie ze schematem niżej.
Dioda zabezpiecza przed ew. podaniem plusa z modułu bagażnika do obrotomierza samochodu;

 

Po zaizolowaniu i zabezpieczeniu przewodów oraz wykonaniu testów, sterownik jest gotowy do pracy.

Zamontowany układ, jest jednym z najbardziej praktycznych i wygodnych modułów zamontowanych w moim aucie i z wielką przyjemnością będzie wykorzystywany na co dzień.

 


OFERTA:

Zainteresowanym mogę zbudować moduł sterujący otwieraniem bagażnika i przygotować inne elementy układu wraz z ewent. opisem montażu przy skrzynce bezpieczników. Więcej na ten temat można przeczytać w temacie "Oferta".