Alarm bezpieczeństwa
03 VII 2021
Ten temat nie jest odpowiedzią na pytanie w jaki sposób zdiagnozować i naprawić
usterkę fabrycznej instalacji alarmowej.
Odpowiednie odnośniki do instrukcji serwisowej znajdują się na dole stronki.
Wątek powstał, ponieważ co
jakiś czas dostaję pytania; "jak sprawdzić czy alarm działa" czy "jak
go odstawić, bo syrena cały czas wyje..."
Poniższe opisy dotyczą samochodów z fabrycznym układem alarmowym bez czujników ultradźwiękowych (alarm nie montowany opcjonalnie w ASO czy indywidualnie przez użytkowników).
1. Sprawdzenie działania systemu alarmowego;
- Po otwarciu okna np. po
stronie kierowcy, należy zamknąć wszystkie drzwi oraz klapę bagażnika i maskę
silnika.
- Zamknąć zamki samochodu przy pomocy pilota (lub jeżeli bateria jest rozładowana
to mechanicznie kluczykiem). Powinno dać się słyszeć wyraźny dźwięk zadziałania
siłowników w drzwiach, oraz zauważyć miganie świateł awaryjnych.
- Po odczekaniu do 30sek., w lewym dolnym rogu licznika centralnego
powinna zacząć mrugać pomarańczowa dioda - ten stan oznacza uzbrojenie alarmu.
- Przez otwarte okno odblokować rygiel zamka i klamką otworzyć drzwi. Po ich
otwarciu powinna zadziałać syrena alarmowa i migać światła awaryjne.
Jeżeli powyższy test wypadnie dokładnie ja w opisie, będzie to oznaczać, że system alarmowy działa prawidłowo.
Jako ciekawostkę proponuję,
aby w czasie działania alarmu wejść do samochodu i spróbować go uruchomić i
odjechać :)
1. Odstawienie systemu alarmowego;
W przypadku uszkodzenia
elementów odpowiadających za uruchomienie alarmu zdarzają się sytuacje, że bez
widocznej przyczyny alarm samoczynnie włącza się i wyłącza. Aby nie
uprzykrzać życia sobie i sąsiadom, można pojąć ryzyko i odstawić układ do czasu
jego naprawy.
Taką czynność wykonuje się mostkując przewody w złączce dochodzącej do zamka
maski silnika.
Zamek to element mechaniczny który można rozpoznać np. po dźwigni służącej do otwarcia maski (zdjęcia zrobione po zdjęciu plastikowej osłony);
Mostkując piny w złącze w kierunku instalacji samochodu, wysyłamy do sterownika sygnał o otwarciu maski.
Po zmostkowaniu styków, podczas zamykania auta alarm się nie uzbroi. Wizualnym efektem tego stanu będzie to, że nie zamrugają światła awaryjne ani nie pobudzi się lampka w liczniku. Siłowniki blokady drzwi działają normalnie - auto zostanie zamknięte.
Kilka przykładowych odnośników do instrukcji serwisowej, gdzie znajdują się opisy diagnostyki i naprawy instalacji alarmowej;
Schemat układu.
Rozmieszczenie elementów.
Test wejściowy układu sterowania zamkami.
Test wejściowy syreny.
Test wyłącznika pokrywy silnika.