JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Alarm bezpieczeństwa

03 VII 2021

        Ten temat nie jest odpowiedzią na pytanie w jaki sposób zdiagnozować i naprawić usterkę fabrycznej instalacji alarmowej. Odpowiednie odnośniki do instrukcji serwisowej znajdują się na dole stronki.
Wątek powstał, ponieważ co jakiś czas dostaję pytania; "jak sprawdzić czy alarm działa" czy "jak go odstawić, bo syrena cały czas wyje..."

Poniższe opisy dotyczą samochodów z fabrycznym układem alarmowym bez czujników ultradźwiękowych (alarm nie montowany opcjonalnie w ASO czy indywidualnie przez użytkowników).

1. Sprawdzenie działania systemu alarmowego;

- Po otwarciu okna np. po stronie kierowcy, należy zamknąć wszystkie drzwi oraz klapę bagażnika i maskę silnika.
- Zamknąć zamki samochodu przy pomocy pilota (lub jeżeli bateria jest rozładowana to mechanicznie kluczykiem). Powinno dać się słyszeć wyraźny dźwięk zadziałania siłowników w drzwiach, oraz zauważyć miganie świateł awaryjnych.
-  Po odczekaniu do 30sek., w lewym dolnym rogu licznika centralnego powinna zacząć mrugać pomarańczowa dioda - ten stan oznacza uzbrojenie alarmu.
- Przez otwarte okno odblokować rygiel zamka i klamką otworzyć drzwi. Po ich otwarciu powinna zadziałać syrena alarmowa i migać światła awaryjne.

Jeżeli powyższy test wypadnie dokładnie ja w opisie, będzie to oznaczać, że system alarmowy działa prawidłowo.

Jako ciekawostkę proponuję, aby w czasie działania alarmu wejść do samochodu i spróbować go uruchomić i odjechać :)
 

1. Odstawienie systemu alarmowego;

W przypadku uszkodzenia elementów odpowiadających za uruchomienie alarmu zdarzają się sytuacje, że bez widocznej przyczyny alarm samoczynnie włącza się i wyłącza. Aby nie uprzykrzać życia sobie i sąsiadom, można pojąć ryzyko i odstawić układ do czasu jego naprawy.
Taką czynność wykonuje się mostkując przewody w złączce dochodzącej do zamka maski silnika.

Zamek to element mechaniczny który można rozpoznać np. po dźwigni służącej do otwarcia maski (zdjęcia zrobione po zdjęciu plastikowej osłony);

Mostkując piny w złącze w kierunku instalacji samochodu, wysyłamy do sterownika sygnał o otwarciu maski.

 

 Po zmostkowaniu styków, podczas zamykania auta alarm się nie uzbroi. Wizualnym efektem tego stanu będzie to, że nie zamrugają światła awaryjne ani nie pobudzi się lampka w liczniku. Siłowniki blokady drzwi działają normalnie - auto zostanie zamknięte.


Kilka przykładowych odnośników do instrukcji serwisowej, gdzie znajdują się opisy diagnostyki i naprawy instalacji alarmowej;

Schemat układu.
Rozmieszczenie elementów.
Test wejściowy układu sterowania zamkami.
Test wejściowy syreny.
Test wyłącznika pokrywy silnika.