Wymiana przednich sprężyn/amortyzatorów zawieszenia
20 VIII 2020
Wymianę/demontaż sprężyn/amortyzatorów
zawieszenia wykonuje się w celu ich wymiany lub innych prac np. przy
wymianie elementów jego górnego mocowania.
W moim przypadku wymiana amortyzatora była konieczna, ponieważ z powodu
występujących wżerów na tłoczysku nastąpiło rozszczelnienie i wyciek płynu, zaś
późniejsza wymiana sprężyn miała na celu podniesienie prześwitu i poprawę komfortu podczas jazdy.
Fabrycznie montowane amortyzatory wyprodukowane zostały przez firmę Sachs.
Przy okazji usunięta została usterka polegająca na tym, że w czasie jazdy
"ściągało" samochodu w prawo. Tutaj przyczyną było uszkodzone górne łożysko
mocowania amortyzatora - sprężyna w łożysku nie "obracała się"
swobodnie. Ruch sprężyny był lekko, ale na tyle zblokowany, że sprężyna
wywierała siłę na podstawę amortyzatora, co w konsekwencji powodowało delikatne
skręcenie kół.
Podczas prac nie udało się
uniknąć wypadnięcia półosi ze skrzyni biegów, co dodatkowo wydłużyło całą
naprawę. Po drugiej stronie, po zablokowaniu elementów podwozia ten problem już
nie wystąpił;
Proces wymiany został przeprowadzony zgodnie z instrukcją serwisową. Aby poprawić sobie dostęp do nakrętek przykręconych do śrub poduszek amortyzatorów, wcześniej zostało zdemontowane podszybie.
Prace zaczynamy od podniesienia i zabezpieczenia samochodu oraz zdjęcia kół;
Dalej; odkręcenia śruby mocującej wężyk płynu hamulcowego, odpięciu złączek przewodu czujnika ABS;
odkręcenia górnej części łącznika stabilizatora i śrub mocujących amortyzator;
Na końcu nakrętki (3 szt.), mocujące amortyzator (wraz z jego górnym mocowaniem) do karoserii;
aby w końcu wyjąć cały zestaw;
Na zwoje zakłada się odpowiednie ściągacze, które ściskają się sprężynę;
Po zmniejszeniu naprężenia, należy "usztywnić" od góry tłoczysko kluczem imbusowym i odkręcić nakrętkę mocującą;
Rozdzielone elementy;
Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności, przy czym, bardzo istotne jest to, aby zwrócić uwagę na ustawienie znaku "<->" na poduszce amortyzatora - powinien być skierowany na zewnątrz samochodu;
Fabrycznie montowane były elementy firmy SKF;
Po zakończeniu pracy, warto wykonać jeszcze kontrolę zbieżności zawieszenia.
W samochodach z początku produkcji jednym z problemów były wypadające odbojniki - przyczyną była ich wadliwa budowa;
Na gumę były założony metalowe pierścienie poszerzające, dzięki którym były zamocowane w łożysku. Po pewnym czasie guma "odrywała" się i spadała a sam pierścień pozostawał na miejscu (odbój po lewej stronie);
Nowsze wersje odbojników (po prawej stronie) zostały wykonane z jednolitego materiału i problem przestał występować.