Usuwanie usterek układu VSA

Kontrolka układu


Układ jest wyposażony w cztery kontrolki:


Po wykryciu usterki w układzie włączają się odpowiednie kontrolki. Zależnie od rodzaju usterki, modulator-moduł sterujący VSA określa, które kontrolki zostaną włączone.
Jeżeli układ jest sprawny, kontrolka zapala się na około 2 sekundy od włączenia zapłonu (II), a następnie gaśnie.

 

Kontrolka ABS


Kontrolka ABS zapala się w przypadku usterki funkcji ABS. Hamulce nadal działają jak w samochodzie niewyposażonym w ABS.

Kontrolka układu hamulcowego


Kontrolka układu hamulcowego zapala się w przypadku usterki układu EBD, po zaciągnięciu hamulca postojowego i w przypadku, gdy poziom płynu hamulcowego jest niski.

Kontrolka VSA


Kontrolka VSA zapala się w przypadku usterki funkcji VSA.

Kontrolka aktywacji VSA


Kontrolka aktywacji VSA świeci się, jeżeli włączona jest funkcja VSA. Kontrolka aktywacji VSA zapala się w przypadku wyłączenia funkcji VSA lub usterki funkcji VSA.

Kontrolki ABS i VSA gasną


Każda kontrolka gaśnie gdy usterka zniknie, ale czas po jakim modulator-moduł sterujący VSA wyłączy kontrolki jest zależny od kodów DTC.

Kody usterek (DTC)



Funkcje samodiagnostyczne



Ruch powrotny


Podczas działania modulatora-modułu sterującego VSA pracuje silnik pompy, a płyn w zbiorniku jest wypychany do pompy hamulcowej, co powoduje wibracje pedału hamulca.

Silnik pompy



Wymiana płynu hamulcowego/odpowietrzanie


Procedura wymiany płynu hamulcowego i odpowietrzania jest taka sama, jak w samochodach bez układu VSA.

Usuwanie usterek według kodów DTC


W procedurach usuwania usterek zakłada się, że usterka nadal występuje i kontrolka ABS i/lub VSA nadal się świeci. Przeprowadzenie procedury usuwania usterek dla kodu, który nie jest wyświetlany, ale nie został wyzerowany, może spowodować błędną diagnozę.

1.Zapytać klienta o warunki, w których pojawiła się usterka i w czasie usuwania usterki wywołać w miarę możliwości takie same warunki. Trzeba ustalić, kiedy zapala się kontrolka ABS i/lub VSA, np. podczas działania układu, po zadziałaniu układu, przy określonej szybkości jazdy itp.

2.Jeśli kontrolka ABS lub VSA nie zapala się podczas jazdy próbnej, przed przystąpieniem do usuwania usterki w oparciu o kod DTC, sprawdzić, czy złącza i styki itp. nie są poluzowane.

3.Po przeprowadzeniu procedury usuwania usterek lub naprawy należy skasować kody DTC i wykonać jazdę próbną w takich samych warunkach, w jakich został wygenerowany kod DTC. Sprawdzić, czy kontrolka ABS i VSA nie włącza się.

4.Sprawdzić inne kody DTC, które zostały przesłane przez sieć F-CAN, czy występują tam kody DTC odnoszące się do sieci F-CAN — najbardziej prawdopodobną przyczyną było włączenie zapłonu (II) przy odłączonej złączce modulatora-modułu sterującego VSA. Skasować kody DTC. Sprawdzić kody dotyczące PGM-FI i VSA, a następnie usunąć odpowiednie usterki.

Usterki okresowe


Termin ‘‘usterki okresowe'' oznacza, że w systemie mogła wystąpić usterka, lecz teraz już jej nie ma. Jeśli kontrolka(i) systemu nie zapala/-ją się, sprawdzić czy nie występują niepewne połączenia lub słaby kontakt na złączkach związanych z układem, którego dotyczy usterka. Jeżeli kontrolki zaświeciły się, lecz po chwili zgasły, przyczyną usterki mogła być usterka okresowa.

Sposób użycia systemu diagnostycznego HDS


1.Jeżeli kontrolki systemu świecą się stale, należy podłączyć HDS do 16-stykowego złącza diagnostycznego DLC (A) znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

 

2.Włączyć zapłon (II).

3.Upewnić się, czy HDS komunikuje się z samochodem i modulatorem-modułem sterującym VSA. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC. Wersja silnika L13A7, wersja silnika R18A2.

4.Sprawdzić i zanotować kod usterki (DTC). Sprawdzić również obrazy stanu zapisane w module, a w razie wykrycia danych, pobrać je. Następnie zależy zapoznać się z procedurą usuwania usterek dla kodów DTC i rozpocząć wykonywanie odpowiedniej procedury.

UWAGA:
  • Komunikacja HDS zostanie przerwana, jeżeli prędkość pojazdu wynosi 50 km/h lub więcej.
  • Tester HDS może odczytywać kody DTC, bieżące dane oraz inne dane systemowe.
  • Szczegółowy opis czynności znajduje się menu Pomoc dołączonym do HDS.

Odczytywanie kodów DTC


1.Gdy zapłon jest wyłączony, podłączyć tester HDS do 16-stykowego złącza diagnostycznego (DLC), znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

2.Włączyć zapłon (II).

3.Upewnić się, czy HDS komunikuje się z samochodem i modulatorem-modułem sterującym VSA. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC. Wersja silnika L13A7, wersja silnika R18A2.

4.Aby wyświetlić kody DTC na ekranie, postępować zgodnie z komunikatami w HDS. Po odczytaniu kodów DTC należy przejść do tabeli kodów usterek.

5.Wyłączyć zapłon.

Kasowanie kodów usterek DTC


1.Gdy zapłon jest wyłączony, podłączyć tester HDS do 16-stykowego złącza diagnostycznego (DLC), znajdującego się pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy.

2.Włączyć zapłon (II).

3.Upewnić się, czy HDS komunikuje się z samochodem i modulatorem-modułem sterującym VSA. W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC. Wersja silnika L13A7, wersja silnika R18A2.

4.Skasować kody DTC, postępując wg komunikatów na ekranie HDS.

5.Wyłączyć zapłon.