Regulacja luzu zaworowego głowicy cylindra

UWAGA: Zawory regulować przy zimnym silniku, gdy temperatura głowicy nie przekracza 38°C.

1.Sprawdzić obroty biegu jałowego.

2.Podłączyć tester HDS do złącza diagnostycznego DLC. Włączyć zapłon (II).

3.Upewnić się, że HDS komunikuje się z pojazdem i modułem sterującym silnika (ECM). W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC.

4.W testerze HDS wybrać kontrolę stanu, a następnie SPRAWDZENIE LUZU ZAWOROWEGO. W razie konieczności wyregulować luz zaworowy po upływie czasu wystarczającego na ochłodzenie silnika.

5.Wymontować pokrywę zaworów.

6.Ustawić tłok nr 1 w górnym martwym położeniu (TDC). Znak ‘‘UP'' (A) na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinien znajdować się u góry, zaś rowki TDC (B) na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinny być ustawione równo z górną krawędzią głowicy.

 

7.Przed przystąpieniem do sprawdzania zaworów dobrać odpowiednie grubości szczelinomierzy.

Luz zaworowy 
Ssanie: 0,17±0,02 mm 
Wydech: 0,28±0,02 mm 

 

8.Włożyć szczelinomierz (A) między śrubę regulacyjną i koniec trzonka zaworu cylindra nr 1, poruszać szczelinomierzem; powinien przesuwać się z lekkim oporem.

 

9.Jeśli wyczuwalny opór jest zbyt duży lub zbyt mały, poluzować nakrętkę kontrującą (A) i obracać śrubę regulacyjną (B), aż szczelinomierz będzie się przesuwał z lekkim oporem.

 

10.Dokręcić nakrętkę kontrującą i ponownie sprawdzić luz. W razie potrzeby powtórzyć regulację.

11.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 3. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

12.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 3. cylindra.

13.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 4. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

14.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 4. cylindra.

15.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 2. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

16.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 2. cylindra.

17.Zamontować pokrywę zaworów.