Usuwanie usterek wg DTC: P0171 (45), P0172

DTC P0171:  Zbyt uboga mieszanka paliwowo-powietrzna
  
  


UWAGA:
P0102, P0103: Masowy czujnik przepływu powietrza (MAF)
P0107, P0108: Czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze ssącym (MAP)
P0133, P1157, P2238, P2252, P2A00: Czujnik składu mieszanki A/F (Czujnik 1).
P0134, P0135: Grzałka czujnika składu mieszanki A/F (Czujnik 1).
P0137, P0138: Drugi HO2S (czujnik 2)
P0141: Grzałka drugiego HO2S (czujnik 2)
P0401, P0404, P0406, P2413: Układ recyrkulacji spalin (EGR)
P0443: Zawór oczyszczania zbiornika EVAP

1.Sprawdzić ciśnienie paliwa.

Czy ciśnienie paliwa jest prawidłowe?


TAK - Przejść do punktu 2.


NIE -

  • Jeśli ciśnienie jest zbyt wysokie, wymienić regulator ciśnienia paliwa, następnie przejść do punktu 10.
  • Jeśli ciśnienie jest zbyt niskie, sprawdzić pompę paliwa, przewód zasilający paliwa oraz filtr paliwa. Jeśli działają one prawidłowo, wymienić regulator ciśnienia paliwa, następnie przejść do punktu 10.

2.Sprawdzić, czy następujące elementy utrzymują podciśnienie:
  • Zawór PCV
  • Przewód PCV
  • Zawór oczyszczania zbiornika EVAP
  • Obudowa przepustnicy
  • Kolektor ssący
  • Przewód serwa układu hamulcowego
  • Serwo hamulcowe
  • Kanał powietrza dolotowego

Czy te części są sprawne?


TAK - Przejść do punktu 3.


NIE - Naprawić lub wymienić części, w których występują nieszczelności, następnie przejść do punktu 10.


3.Wyłączyć zapłon.

4.Odłączyć przewód podciśnieniowy (A) od zaworu oczyszczania zbiornika EVAP (B) w obudowie przepustnicy i podłączyć pompkę/wskaźnik podciśnienia do przewodu.

 

5.Wytworzyć podciśnienie w przewodzie.

Czy utrzymuje się podciśnienie?


TAK - Przejść do punktu 6.


NIE - Wymienić zawór oczyszczania zbiornika EVAP, następnie przejść do punktu 10.

6.Uruchomić silnik. Utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie 3.000 obr./min. (min-1) bez obciążenia (na luzie) do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy, a następnie przejść na obroty jałowe.

7.Sprawdzić, czy spełnione są następujące warunki:
  • CZUJNIK ECT 1, ponad 80 °C
  • Dźwignia zmiany biegów w pozycji „na luzie”
  • Brak obciążenia elektrycznego

8.Sprawdzić OBROTY SILNIKA w menu LISTA DANYCH używając HDS przy obrotach silnika na poziomie 4.500 obr./min. (min-1). Po osiągnięciu odpowiednich obrotów silnika, przytrzymać pedał przyspieszenia w miejscu przez ponad 10 sekund.

Czy prędkość obrotowa silnika różniła się o więcej niż 100 obr./min. (min-1) od obrotów na poziomie 4.500 obr./min. (min-1)?


TAK - Powtórzyć 8.


NIE - Przejść do punktu 9.


9.Utrzymując obroty silnika na poziomie 4.500 obr./min. (min-1), za pomocą HDS sprawdzić w menu LISTA DANYCH CZUJNIK MAF.

Czy wartość wynosi około 14-20 gm/s?


TAK - Sprawdzić luz zaworowy i wyregulować w razie konieczności.Jeśli luz jest właściwy, wymienić wtryskiwacze, a następnie przejść do punktu 10.


NIE - Wymienić czujnik MAF/IAT, a następnie przejść do punktu 10.


10.Włączyć zapłon (II).

11.Wyzerować ECM za pomocą HDS.

12.Przeprowadzić procedurę uczenia biegu jałowego ECM.

13.Uruchomić silnik. Utrzymywać prędkość obrotową silnika na poziomie 3.000 obr./min. (min-1) bez obciążenia (na luzie) do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy, a następnie przejść na obroty jałowe.

14.Przeprowadzić jazdę próbną w następujących warunkach:
  • CZUJNIK ECT 1, ponad 80 °C
  • Dźwignia zmiany biegów w pozycji „na luzie”
  • Brak obciążenia elektrycznego

UWAGA: Aby ustalić kod DTC P0171 i/lub P0172 może być konieczna nawet 80-minutowa jazda próbna. Korzystając z testera HDS sprawdzić średnią wartość sygnału sprzężenia zwrotnego sterowania zasilaniem paliwem (AF FB AVE). Jeżeli średnia wartość sygnału sprzężenia zwrotnego sterowania zasilaniem paliwem znajduje się w zakresie 0,80-1,25, oznacza to, że w danym momencie problem nie występuje.

15.Za pomocą HDS sprawdzić tymczasowe kody DTC lub kody DTC.

Czy wskazywane są jakieś tymczasowe DTC lub DTC?


TAK - Jeśli wskazany jest DTC P0171 lub P0172, przejść do punktu 1. Jeśli wskazywane są jakiekolwiek inne tymczasowe DTC lub DTC, przejść do procedury usuwania usterek dla wskazanych kodów DTC.


NIE - Usuwanie usterki zostało zakończone.n