Regulacja luzu zaworowego głowicy cylindra

UWAGA:

1.Wersje europejskie: Za pomocą testera HDS sprawdzić luzy zaworowe.

-1 Sprawdzić obroty biegu jałowego.
-2 Podłączyć tester HDS do złącza diagnostycznego DLC.
-3 Upewnić się, że HDS komunikuje się z pojazdem i modułem sterującym silnika (ECM). W przeciwnym razie należy usunąć usterkę obwodu DLC.
-4 W testerze HDS wybrać kontrolę stanu, a następnie SPRAWDZENIE LUZU ZAWOROWEGO. W razie konieczności wyregulować luz zaworowy po upływie czasu wystarczającego na ochłodzenie silnika.


2.Wymontować pokrywę zaworów.

3.Ustawić tłok nr 1 w górnym martwym położeniu (TDC). Znak ‘‘UP'' (A) na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinien znajdować się u góry, zaś rowki TDC (B) na kole łańcuchowym wałka rozrządu powinny być ustawione równo z górną krawędzią głowicy.

 

4.Przed przystąpieniem do sprawdzania zaworów dobrać odpowiednie grubości szczelinomierzy.

Luz zaworowy 
Ssanie: 0,20±0,02 mm 
Wydech: 0,25±0,02 mm  

 

5.Włożyć szczelinomierz (A) między śrubę regulacyjną i koniec trzonka zaworu cylindra nr 1, poruszać szczelinomierzem; powinien przesuwać się z lekkim oporem.

 

6.Jeśli wyczuwalny opór jest zbyt duży lub zbyt mały, poluzować nakrętkę kontrującą i obracać śrubę regulacyjną (A), aż szczelinomierz będzie się przesuwał z lekkim oporem.

 

7.Dokręcić nakrętkę kontrującą.

Wymagany moment dokręcenia 
7 x 0,75 mm 
14 N·m (1,4 kG·m) 


8.Ponownie sprawdzić luzy zaworowe. W razie potrzeby powtórzyć regulację.

9.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 3. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

10.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 3. cylindra.

11.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 4. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

12.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 4. cylindra.

13.Obrócić wał korbowy w kierunku ruchu wskazówek zegara. Znak TDC (A) tłoka 2. cylindra na kole łańcuchowym wałka rozrządu ustawić naprzeciw krawędzi głowicy.

 

14.Sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 2. cylindra.

15.Zamontować pokrywę zaworów.