Naprawa pompy oleju silnikowego

Rysunek zestawieniowy




 

Wymontowanie pompy oleju


1.Wymontować koło pasowe wału korbowego.

2.Ustawić wał korbowy w górnym martwym położeniu (TDC). Ustawić w jednej linii wpust (A) na wale korbowym ze znakiem (B) na obudowie łańcucha.

 

3.Wymontować miskę olejową.

4.Lekko zamontować koło pasowe wału korbowego.

5.Zablokować tylny wałek wyrównoważający, wprowadzając 8 mm trzpień długiego wybijaka (A) (Snap-on PPC110LA lub podobny) do otworu wałka wyrównoważającego (przez otwór w obudowie wałków wyrównoważających).

 

6.Obrócić wał korbowy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara w celu naprężenia auto-napinacza łańcucha pompy oleju.

7.Ustawić w jednej linii otwory na blokadzie (A) i auto-napinaczu (B) łańcucha pompy oleju, następnie wsunąć w otwory kołek 2,5 mm lub blokadę (nr katalogowy 13451-RBD-003) (C). Obrócić wał korbowy zgodnie z ruchem wskazówek zegara, aby zabezpieczyć kołek.

 

8.Wymontować auto-napinacz łańcucha pompy oleju.

 

9.Odkręcić śrubę mocującą koło łańcuchowe pompy oleju.

 

10.Wymontować koło łańcuchowe pompy oleju (A) i wpust (B), a następnie wymontować pompę oleju (C).

 

Sprawdzanie pompy oleju


1.Wymontować obudowę pompy.

 

2.Sprawdzić luz promieniowy między wirnikami pompy - wewnętrznym (A) i zewnętrznym (B). Jeśli luz promieniowy przekracza wartość dopuszczalną, wymienić pompę oleju.

Luz promieniowy wirnik wewnętrzny - wirnik zewnętrzny 
Wartość nominalna (nowe): 0,02-0,14 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,19 mm 

 

3.Sprawdzić luz osiowy między wirnikiem (A) a dolną obudową (B) wałków wyrównoważających. Jeśli luz osiowy między obudową pompy a wirnikiem przekracza wartość dopuszczalną, wymienić pompę oleju.

Luz osiowy wirnik - obudowa pompy 
Wartość nominalna (nowe): 0,020-0,055 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,1 mm 

 

4.Sprawdzić luz promieniowy między zewnętrznym wirnikiem (A) a dolną obudową (B) wałków wyrównoważających. Jeśli luz promieniowy wirnik zewnętrzny - obudowa pompy przekracza wartość dopuszczalną, wymienić pompę oleju.

Luz promieniowy wirnik zewnętrzny - obudowa pompy 
Wartość nominalna (nowe): 0,15-0,21 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,23 mm 

 

Sprawdzanie wałka wyrównoważającego


1.Przesunąć wałek wyrównoważający, naciskając go od strony koła łańcuchowego pompy oleju.

2.Wyzerować czujnik zegarowy względem końca wałka wyrównoważającego, następnie przesunąć wałek między skrajnymi położeniami i odczytać wartość luzu.

Luz osiowy wałków wyrównoważających 
Wartość nominalna (nowe): 0,070-0,140 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,15 mm 

 

3.Wymontować obudowę pompy.

 

4.Zdemontować górną obudowę wałków wyrównoważających (z panewkami) (A), a następnie wymontować przedni wałek wyrównoważający (B) i tylny wałek wyrównoważający (C).

 

5.Zmierzyć wewnętrzną średnicę panewki numer 1 w otworze tylnego wałka wyrównoważającego.

Wewnętrzna średnica panewki 
Wartość nominalna (nowe): 24,000-24,020 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 24,03 mm 

 

6.Zmierzyć średnicę czopu numer 1 tylnego wałka wyrównoważającego.

Średnica czopu 
Wartość nominalna (nowe): 23,938-23,950 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 23,92 mm 

 

7.Czystą szmatką oczyścić powierzchnie czopów nr 2 obu wałków wyrównoważających i obudów wałków.

8.W poprzek umieścić na czopach nr 2 po jednym pręciku „plastigage”.

9.Zamontować panewki i górną pokrywę wałków wyrównoważających, a następnie wkręcić śruby.

UWAGA: Podczas sprawdzania nie obracać wałków wyrównoważających.

10.Ponownie zdemontować górną obudowę wałków wyrównoważających i panewki; zmierzyć najszerszą część pręcika „plastigage”.
Jeżeli luz czopu nr 2 wałka wyrównoważającego przekracza wartość dopuszczalną, należy wymienić wałki wyrównoważające i ponownie sprawdzić luz. Jeżeli luz nadal przekracza wartość dopuszczalną, wymienić pompę oleju.

Luz czopu nr 2 
Wartość nominalna (nowe): 0,050-0,082 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,11 mm 

 

11.Czystą szmatką oczyścić powierzchnie czopów nr 3 obu wałków wyrównoważających i panewek.

12.W poprzek umieścić na czopach nr 3 po jednym pręciku „plastigage”.

13.Zamontować panewki i górną pokrywę wałków wyrównoważających, a następnie wkręcić śruby.

UWAGA: Podczas sprawdzania nie obracać wałków wyrównoważających.

14.Ponownie zdemontować górną obudowę wałków wyrównoważających i panewki; zmierzyć najszerszą część pręcika „plastigage”.
Jeśli luz czopu nr 3 wałka wyrównoważającego przekracza wartość dopuszczalną, należy zamontować nowe panewki i ponownie sprawdzić luz. Jeżeli luz nadal przekracza wartość dopuszczalną, wymienić wałki wyrównoważające.

Luz czopu nr 3 
Wartość nominalna (nowe): 0,060-0,120 mm 
 
Wartość dopuszczalna: 0,15 mm 

 

15.Napunktowany znak na tylnym wałku wyrównoważającym ustawić na środku między dwoma napunktowanymi znakami na przednim wałku wyrównoważającym; zamontować wałki wyrównoważające w dolnej pokrywie wałków wyrównoważających.

 

16.Gwint śrub 8 mm (A) posmarować nowym olejem silnikowym.

 

17.Zamontować kryzę kontroli przepływu oleju (B) z nowym pierścieniem O-ring (C), a następnie zamontować górną obudowę wałków wyrównoważających (D).

18.W obudowie wałków wyrównoważających zamontować zewnętrzny wirnik (A) i wewnętrzny wirnik (B), a następnie zamontować obudowę pompy oleju (C).

 

Montaż pompy oleju


1.Wymontować wał korbowy i sprawdzić, czy wpust (A) na wale korbowym i znak (B) na obudowie łańcucha są ustawione w linii.

 

2.Rowek (A) na tylnym wałku wyrównoważającym ustawić naprzeciw znaku (B) na pompie oleju.

 

3.Zablokować tylny wałek wyrównoważający, wprowadzając 8 mm trzpień długiego wybijaka (A) (Snap-on PPC110LA lub podobny) do otworu wałka wyrównoważającego (przez otwór w obudowie wałków wyrównoważających).

 

4.Posmarować nowym olejem silnikowym gwint śruby mocującej koło łańcuchowe pompy oleju (A).

 

5.Lekko zamontować pompę oleju (B), a następnie zamontować wpust (C) oraz koło łańcuchowe pompy oleju (D) i dokręcić śrubę.

6.Wyjąć trzpień wybijaka (E).

7.Dokręcić śrubę mocującą pompę oleju.

8.Zamontować auto-napinacz łańcucha pompy oleju.

 

9.Wymontować kołek z auto-napinacza łańcucha pompy oleju.

 

10.Zamontować miskę olejową.

11.Zamontować koło pasowe wału korbowego.