JS DHTML Drop Down Menu Powered by dhtml-menu-builder.com

Diagnostyka uszkodzeń w obwodach zasilania lamp

 

W związku z coraz częściej pojawiającymi się zapytaniami o problemy ze świeceniem żarówek w lampach, postanowiłem zrobić nowy temat.

Opiszę tutaj, w jaki sposób sprawdzić i ewentualnie naprawić element który uległ uszkodzeniu w układzie elektrycznym.

Elementami o których mówię, mogą być bezpieczniki, przekaźniki, przewody albo gniazda przyłączeniowe.
W opisany niżej sposób można diagnozować również inne układy zasilane napięciem 12V, między innymi; obwody zasilania żarówek, pompy paliwa, pompki spryskiwaczy, sygnału dźwiękowego...

W naszych autach, wszystkie układy sterowane są „plusem”.

Bezpieczniki:

W pierwszej kolejności należy sprawdzić bezpieczniki, które odpowiadają za prawidłową pracę urządzeń.
Na samym dole tego opisu, dla każdego układu zasilania danego obwodu znajdują się schemat i numery bezpieczników które należy sprawdzić.

Jeżeli bezpieczniki są sprawne, przyczyną nieprawidłowego działania układów mogą być uszkodzone przekaźniki, styki w złączkach albo gniazdach żarówek lub uszkodzone przewody.

Test napięciowy:

W pierwszej kolejności należy określić która część obwodu jest uszkodzona.
W tym celu należy zrobić test napięciowy. Będzie do tego potrzebny woltomierz lub inny wskaźnik napięcia.
Obwód w trakcie pomiarów powinien być załączony (światła włączone).

Żeby sprawdzić, czy uszkodzony jest obwód masowy (minus), należy wpiąć woltomierz miedzy masowy styk w gnieździe żarówki a zacisk plusowy akumulatora.
Woltomierz powinien pokazać napięcie takie jak na zaciskach akumulatora. A jeżeli użyło się wskaźnik napięcia to powinien się on zaświecić.
Jeżeli tak się nie dzieje, uszkodzenie znajduje się w obwodzie zasilania minusem i możemy mieć problem z przewodem lub stykami.

Żeby sprawdzić, czy uszkodzony jest obwód plusowy, należy wpiąć woltomierz miedzy plusowy styk w gnieździe żarówki a masę auta.
Woltomierz powinien pokazać napięcie takie jak na zaciskach akumulatora. Jeżeli użyje się wskaźnika napięcia to powinien się on zaświecić z tym, że w przypadku kiedy testujemy kierunkowskazy, to wskaźnik powinien mrugać z częstotliwością wyznaczaną przez przerywacz.

Jeżeli tak się nie dzieje, uszkodzenie znajduje się właśnie w obwodzie zasilania plusem.
W obwodzie plusowym, możemy mieć problem z przekaźnikami, stykami w złączkach/gniazdach lub przewodami.

Sprawdzenie przekaźników:

Opis jak sprawdzić przekaźniki na podstawie serwisówki jest TUTAJ.

Styki w złączkach lub gniazdach żarówek:

Objawy problemów ze stykami mogą być min takie, że; żarówka w ogóle nie świeci, nie świeci pełną mocą, raz się zaświeca raz gaśnie, albo często mruga (z pełną albo z ograniczona mocą).
Metodą na tę bolączkę jest dostanie się do styków, wyczyszczenie ich (mechanicznie albo za pomocą specjalnych środków np. „KONTAKT 60”) i dogięcie blaszek/drucików tak, żeby mocniej dociskały do styków w żarówce.

Większość żarówek jest zasilana osobnymi przewodami wprost ze skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą.

Dla poszczególnych obwodów, wg. poniższych obrazków:

    

należy sprawdzić "jakość" styków:

Światło Złączka Styk w złączce Kolor przewodu
  Lewe mijania G 17   żółty
  Prawe mijania F 4   zielony
  Lewe drogowe G 15   czerwony
  Prawe drogowe F 22   biały
       
  Lewe przednie pozycyjne G 5   czerwony
  Prawe przednie pozycyjne F 3   czerwony
  Tylne pozycyjne i tablica rejestracyjna E 19   czerwony
       
  Sufitowe i stacyjki K 4   jasno zielony
  Przestrzeni bagażowej E 16   zielony
       
  Prawy tylny kierunkowskaz E 39   brązowy
  Lewy tylny kierunkowskaz E 40   niebieski
  Prawy przedni kierunkowskaz F 1   brązowy
  Lewy przedni kierunkowskaz G 1   niebieski
  Prawy boczny kierunkowskaz (w lusterku) M 2   brązowy
  Lewy boczny kierunkowskaz (w lusterku) M 1   niebieski
       
  STOP E 34   jasno zielony
  STOP (czujnik położenia pedału) F 30   jasno zielony
       
  Tylne przeciwmgielne E 18   żółty

 

Uszkodzenie przewodów:

Ostatnim elementem są przewody.
Większość żarówek jest zasilana osobnymi przewodami wprost ze skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą.

Jeżeli po przeprowadzeniu powyższych pomiarów okaże się, że uszkodzony jest przewód masowy, należy sprawdzić jego "jakość" mocowania do punktu masowego w aucie.
Jego naprawa może polegać np. na podpięciu końcówki od gniazda żarówki, która ma ten uszkodzony przewód, do masy auta w jakimś „mocnym” prądowo miejscu.

Jeżeli w wyniku pomiarów wychodzi, że uszkodzony jest przewód plusowy należy w pierwszej kolejności sprawdzić styki w złączkach skrzynki bezpieczników pod deską rozdzielczą (podobnie jak w opisie problemów ze stykami) a później wykonać test ciągłość przewodów, zgodnie z opisem w tematach: "Testy wejściowe.../MICU" na dole strony.

        Najprostszą i najmniej profesjonalną (ale skuteczną) naprawę w przypadku niektórych obwodów (np. postojówek) można wykonać spinając ze sobą plusy żarówek z sąsiednich lamp.
W układach o dużej mocy (np. kiedy nie działa jedna z żarówek reflektorów), można przez przekaźnik spiąć ze sobą obydwa odbiorniki (o ile zawsze pracują razem).
Przekaźnik należy zastosować po to, żeby nie przeciążyć obwodu ”zdrowej” żarówki.

Taki prosty ale skuteczny układ można zrobić tanim kosztem na postawie poniższego schematu:

Bezpieczniki:

W poniższych tabelach znajdują się schematy układów zasilania lamp w najczęściej spotykanych wersjach aut, wraz z numerami bezpieczników.
Bezpieczniki należy sprawdzać w kolejności podanej przy schematach.

Niektóre bezpieczniki są wspólne dla kilku układów;
nr10 pod deską rozdzielczą - obsługuje kierunkowskazy i światła cofania,
nr16 pod maską silnika - obsługuje kierunkowskazy i tylne światło przeciwmgielne.
 

Światła mijania, drogowe i postojówki w aucie bez HID:

   Bezpieczniki świateł mijania;

lewy; nr 17 (10A) pod deską,     prawy; nr 16 (10A) pod deską 
wspólne; nr 1 (7,5A) pod deską, nr 21 (20A) pod deską,
nr 2 (50A) pod maską silnika.

   Bezpieczniki świateł drogowych;

lewy; nr 13 (10A) pod deską,     prawy; nr 12 (10A) pod deską
wspólne; nr 18 (20A) pod deską, nr 2 (50A) pod maską silnika.

   Bezpieczniki postojówek;

wspólne; nr 15 (7,5A) pod deską, nr 19 (15A) pod deską,
nr 2 (50A) pod maską silnika.

Światła mijania, drogowe i postojówki w aucie z HID:

   Bezpieczniki świateł mijania;

lewy; nr 17 (15A) pod deską,     prawy; nr 16 (15A) pod deską
wspólne; nr 1 (7,5A) pod deską, nr 21 (30A) pod deską,
nr 2 (50A) pod maską silnika.

   Bezpieczniki świateł drogowych;

lewy; nr 13 (10A) pod deską,     prawy; nr 12 (10A) pod deską
wspólne; nr 18 (20A) pod deską, nr 2 (50A) pod maską silnika.

   Bezpieczniki postojówek;

wspólne; nr 15 (7,5A) pod deską, nr 19 (15A) pod deską,
nr 2 (50A) pod maską silnika.

Kierunkowskazy:

   Bezpieczniki;

nr 22 (10A) pod maską silnika,

nr 16 (15A) pod maską silnika,

 nr 10 (7,5A) pod deską rozdzielczą,

nr 2 (50A) pod maską silnika.

Światła STOP:

   Bezpiecznik;

nr 21 (15A) pod maską silnika.

 

Światła cofania:

   Bezpieczniki;

nr 10 (7,5A) pod deską rozdzielczą,

nr 2 (50A) pod maską silnika.

Światła przeciwmgielne:

   Bezpieczniki przednich świateł;

nr 6 (20A) pod deską rozdzielczą,

nr 4 (80A) pod maską silnika.

   Bezpiecznik tylnego światła;

nr 20 (7,5A) pod deską rozdzielczą,

nr 16 (15A) pod maską silnika,

nr 2 (50A) pod maską silnika.

Oświetlenie wnętrza:

  Bezpiecznik;

nr 17 (7,5A) pod maską silnika.

Sterowanie lusterkami:

   Bezpieczniki;

nr 36 (10A) pod deską rozdzielczą (wspólny z podgrzewaniem lusterek),

nr 2 (50A) pod maską silnika,

 Bezpiecznik podświetlenia przycisków;

nr 1 (7,5A) pod deską rozdzielczą.

Ogrzewanie lusterek:

 Bezpieczniki;

nr 36 (10A) pod deską rozdzielczą (wspólny ze sterowaniem lusterkami),

nr 2 (50A) pod maską silnika.

 

Testy wejściowe/MICU:

Jeżeli na podstawie powyższych informacji nie uda się określić uszkodzenia, pozostanie jeszcze wykonanie testów oświetlenia/MICU (ciągłości przewodów) dla poszczególnych układów; "Test wejściowy świateł zewnętrznych/MICU", "Test wejściowy kierunkowskazów/MICU" i "Test oświetlenia wnętrza/MICU".

Jeżeli i to nie pomoże, pozostaje już chyba tylko serwis...