Wyjmowanie i montaż przekładni kierowniczej

Wymagane narzędzia specjalne
Ściągacz przegubów kulowych, 28 mm (  07MAC-SL00201)
 



Wymontowanie


Podczas wymontowywania uwzględnić następujące uwagi:

1.Upewnić się, że zapłon jest wyłączony, po czym odłączyć ujemny przewód od akumulatora.

2.Podnieść przód samochodu i podeprzeć go w odpowiednich miejscach podstawkami.

3.Zdjąć przednie koła.

4.Wymontować koło kierownicy.

5.Zdjąć dolną osłonę deski rozdzielczej po stronie kierowcy.

6.Wymontować pokrywę (A) przegubu kolumny kierowniczej.

 

7.Wykręcić śrubę przegubu kolumny kierowniczej (A) i rozłączyć przegub (B), przesuwając go w stronę kolumny. Zamocować dolny wałek przesuwny (C) do kolumny za pomocą drutu (D) między jarzmem (E) dolnego wałka przesuwnego a jarzmem wałka górnego.

 

8.Wymontować prowadnicę środkową (A) (jeśli jest zamontowana) i wyrzucić ją. Prowadnica środkowa przeznaczona jest wyłącznie do montażu fabrycznego.

 

9.Wymontować osłonę dolną silnika.

10.Wyjąć zawleczkę (A) z nakrętki 12 mm (B) i poluzować nakrętkę.

 

11.Używając narzędzia specjalnego oddzielić przegub kulowy drążka kierowniczego od zwrotnicy.

12.Dla wersji z HID: Odłączyć złączkę przedniego czujnika regulatora reflektorów.

13.Wymontować przegub kulowy wahacza dolnego ze zwrotnicy.

14.Wymontować łącznik stabilizatora z drążka stabilizatora.

15.Wersja RHD: Odłączyć złączkę 4-stykową czujnika momentu (A), złączkę 6-stykową czujnika kąta-silnika (B), złączkę 1-stykową silnika (C) i złączkę 2-stykową czujnika (D). Owinąć złączki taśmą winylową, aby zabezpieczyć je przed smarem lub wodą.

 

16.Wersja LHD: Odłączyć złączkę 1-stykową silnika (A) i złączkę 2-stykową silnika (B). Owinąć złączki taśmą winylową, aby zabezpieczyć je przed smarem lub wodą.

 


17.Wersja LHD: Odłączyć złączkę 4-stykową czujnika momentu (A) i złączkę 6-stykową czujnika kąta-silnika (B), a następnie wymontować je ze wspornika opaski wiązki przewodów (C). Owinąć złączki taśmą winylową, aby zabezpieczyć je przed smarem lub wodą.

 

18.Wykręcić dwie 12 mm śruby kołnierzowe (A) ze wspornika dolnego drążka skrętnego i wyrzucić je.

 

19.Umieścić podnośnik skrzyni biegów na środku przedniej ramy pomocniczej i pewnie go podeprzeć.

20.Wykręcić śruby (A) mocujące przednią ramę pomocniczą i wyrzucić je.

 

21.Opuścić przednią ramę pomocniczą (B) wraz z przekładnią kierowniczą, powoli opuszczając podnośnik.

22.Wyjąć przelotkę wałka zębnika (A) z górnej części czujnika momentu.

 

23.Wymontować płytę usztywniającą (A) i wspornik B, a następnie wymontować przekładnię kierowniczą z przedniej ramy pomocniczej.

RHD: 

LHD: 

Zamontowanie


1.Ustawić zębatkę przekładni kierowniczej w jej środkowym położeniu.

2.Umieścić przekładnię kierowniczą na przedniej ramie pomocniczej.

RHD: 

LHD: 

3.Ustawić przecięcie (A) poduszki (C) w sposób pokazany na rysunku i zamontować ją pewnie na przekładni.

UWAGA:
  • Upewnić się, że występ (D) na poduszce mocowania ustawiony jest w linii z namalowanym znakiem (E) na przekładni kierowniczej.
  • Nanieść wodę na poduszkę mocowania.

4.Ustawić występ na poduszce mocowania w linii z otworem technologicznym (F) ma wsporniku mocowania B, a następnie zamontować płytkę usztywniającą (G) i lekko przykręcić nowe śruby mocujące (H).

5.Lekko przykręcić śruby mocujące (I) i (J).

UWAGA: Upewnić się, że pomiędzy ramą pomocniczą a wspornikiem mocującym B nie ma kolizji.

6.Dokręcić śruby mocujące (H) wymaganym momentem.

7.Dokręcić śrubę mocującą (I) wymaganym momentem.

8.Dokręcić śruby mocujące (J) wymaganym momentem.

9.Zamontować przelotkę (A) wałka zębnika. Ustawić szczelinę (B) przelotki wałka zębnika w jednej linii z występem (B) na górnej części czujnika momentu obrotowego. Odchylić krawędź (C) przelotki w celu ułatwienia montażu. Po wykonaniu czynności z punktu 11 krawędź przelotki ustawić we właściwym położeniu.

 

10.Na podnośniku skrzyni biegów ustawić przednia ramę pomocniczą (A) zmontowaną z przekładnią kierowniczą i podeprzeć ją.

 

11.Powoli podnosić przednią ramę pomocniczą na podnośniku i wprowadzić wałek zębnika do kabiny.

UWAGA:
  • Sprawdzić, czy przelotka wałka zębnika jest prawidłowo umieszczona. Sprawdzić, czy przelotka wałka zębnika się nie zawija. Niewłaściwe zamontowanie może być przyczyną nieszczelności, przepuszczającej wodę, błoto lub hałas.
  • Uważać, aby krawędź zwrotnicy nie uszkodziła osłony przegubu kulowego dolnego wahacza itp.

12.Zamontować przednią ramę pomocniczą, używając nowych śrub kołnierzowych 14 mm i dokręcając je wymaganym momentem.

13.Zamontować nowe śruby wspornika dolnego drążka skrętnego (A) i dokręcić je wymaganym momentem.

 

14.Wersja RHD: Usunąć taśmę winylową, a następnie podłączyć złączkę 4-stykową czujnika momentu (A), złączkę 6-stykową czujnika kąta-silnika (B), złączkę 1-stykową silnika (C) i złączkę 2-stykową czujnika (D) do przekładni kierowniczej. Wciskać złączki, aż do zatrzaśnięcia (słychać trzask).

 

15.Wersja LHD: Usunąć taśmę winylową, podłączyć złączkę 4-stykową czujnika momentu (A) i złączkę 6-stykową czujnika kąta-silnika (B) do przekładni kierowniczej, a następnie zamontować je do wspornika obejmy wiązki przewodów (C). Wciskać złączki, aż do zatrzaśnięcia (słychać trzask).

 

16.Wersja LHD: Usunąć taśmę winylową, a następnie podłączyć złączkę 1-stykową silnika (A) i złączkę 2-stykową silnika (B) do przekładni kierowniczej. Wciskać złączki, aż do zatrzaśnięcia (słychać trzask).

 

17.Podłączyć łącznik stabilizatora do drążka stabilizatora.

18.Usunąć wszelkie ślady zabrudzenia smarem ze stożkowej części i gwintów przegubu kulowego dolnego wahacza. Następnie zamontować dolny wahacz do zwrotnicy.

19.Dla wersji z lampą HID: Podłączyć złączkę przedniego czujnika regulatora reflektorów.

20.Usunąć wszystkie ślady zabrudzenia smarem ze stożkowej powierzchni przegubu kulowego i gwintu. Podłączyć końcówki drążków kierowniczych (A) do zwrotnic. Nakręcić nakrętkę 12 mm (B) i dokręcić ją.

 

21.Założyć nową zawleczkę (C) i zagiąć ją w sposób przedstawiony na rysunku.

22.Zamontować osłonę dolną silnika.

23.Umieścić listwę zębatą na środku (w zakresie jej skoku) w połączeniu przegubu kolumny kierowniczej.

24.Przy listwie ustawionej w położeniu jazdy na wprost przeciąć drut (A) i nasunąć dolny koniec przegubu kolumny kierowniczej na wałek zębnika (B) w przedstawionym zakresie.

 

25.Otwór na śrubę (A) na przegubie kolumny kierowniczej ustawić w jednej linii z rowkiem (B) na wałku zębnika i lekko wkręcić śrubę przegubu (C). Sprawdzić, czy śruba przegubu dobrze weszła do rowka w wałku zębnika. Pociągnąć za przegub kolumny kierownicy, aby sprawdzić czy jest dobrze osadzony. Dokręcić wymaganym momentem śrubę przegubu kolumny kierowniczej.

 

26.Zamontować pokrywę (A) przegubu kolumny kierowniczej.

 

27.Zamontować dolną osłonę deski rozdzielczej po stronie kierowcy.

28.Zamontować koła przednie, następnie ustawić koła w położeniu do jazdy na wprost.

29.Zamontować koło kierownicy.

30.Przy podniesionych kołach sprawdzić, czy występują następujące objawy, kręcąc kierownicą kilka razy do oporu w lewą i prawą stronę.

Objaw Prawdopodobna przyczyna 
Dźwięk tarcia dochodzący z obszaru dolnego kolumny kierowniczej. Przegub kolumny sterowniczej kontaktuje z osłoną. 
Zgrzyty dochodzące z obszaru dolnego kolumny kierowniczej lub opór podczas kierowania. Słabe połączenie wielowypustu wałka zębnika. 
Hałas z obszaru kierownicy podczas kierowania. Słabe zamocowanie szpuli przewodów SRS do koła kierownicy lub uszkodzona szpula przewodów. 

31.Podłączyć ujemny przewód do akumulatora i wykonać następujące czynności:


32.Po zamontowaniu sprawdzić następujące punkty:

  • Włączyć zapłon (II); kontrolka SRS powinna się zapalić na około 6 sekund, a następnie zgasnąć.
  • Uruchomić silnik i utrzymywać go na biegu jałowym. Kilka razy obracać kierownicę do oporu w lewą i prawą stronę. Sprawdzić, czy kontrolka EPS się nie zapala.
  • Sprawdzić kąt ustawienia ramion kierownicy. Jeśli ramiona kierownicy nie są ustawione pod takim samym kątem z prawej i lewej strony (kierownica i listwa zębata nie są wyśrodkowane), poprawić zamocowanie wielowypustu wałka zębnika w przegubie, a następnie wyregulować zbieżność kół przednich przez obrót drążków kierowniczych (jeżeli trzeba).
  • Sprawdzić zbieżność kół przednich.